Bilgi Toplumu’na geçiş sürecinde kütüphaneleri yeniden düşünmek ve tasarlamak
Abstract
Bilgi Toplumu’na geçiş süreciyle birlikte dünyamız sosyal, kültürel, siyasi ve ekonomik alanlarda çok hızlı ve büyük bir değişimin içerisine girmiştir. Bu değişim ve dönüşüm süreci bütün toplumsal yapı ve kurumları etkilemektedir. Bu süreçten etkilenen kurumlardan biri de bilginin toplandığı, saklandığı, hizmete sunulduğu, odağında bilginin bulunduğu ve nihai amacı kullanıcılarının bilgi gereksinimini karşılamak olan kütüphanelerdir. Kütüphaneler eğitim, kültür ve araştırma işlevleri olan toplumsal kuruluşlardır. Toplumsal kuruluşlar hem içinde bulunduğu toplumda yaşanan değişimden etkilenen hem de bu değişimi etkileyen kurumlardır. Kütüphaneler de Bilgi Toplumu’nda yaşanan değişim ve dönüşüm sürecinden hem etkilenmişler hem de bu değişim ve dönüşüm sürecini etkilemişlerdir. Bilgi Toplumu’na geçiş süreciyle birlikte kütüphanelerin temel hizmetleri olan kullanıcı hizmetleri, teknik hizmetler ve yönetsel hizmetlerde köklü değişimler yaşanmıştır. Bu süreçte kütüphanelerin temel unsurları olan kullanıcı, derme, bina, personel ve bütçe de yeni bir bakış açısıyla, Bilgi Toplumu’nun ve bilgi teknolojilerinin getirdiği yenilikler doğrultusunda yeniden tanımlanmak, yapılandırmak zorunda kalmışlardır.
Bu çalışmada Bilgi Toplumu olgusunun genel bir değerlendirmesi yapılarak, Bilgi Toplumu’na geçiş sürecinde kütüphanelerin temel hizmetlerinde ve unsurlarında yaşanan değişim ve dönüşümler ele alınmıştır. Çalışmada ayrıca kütüphane kurumunun Bilgi Toplumu’nun gelişmesi ve şekillenmesindeki rol ve önemine de dikkat çekilmiştir. Çalışmanın sonuç bölümünde ise kütüphaneler de Bilgi Toplumu’na geçiş süreciyle birlikte yapılması gereken uygulama ve çalışmalar konusunda öneriler geliştirilmiştir.