An action research aiming to revealthe effects of paired reading on eliminating reading difficulties
Abstract
Bu çalışmada, okuma güçlüğü çeken bir öğrencinin okuma becerisini geliştirmede eşli
okuma yönteminin etkisi araştırılmıştır. Eylem araştırması deseni kullanılan bu
çalışma, 2016-2017 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Bartın Gazi Ortaokulu 5.
sınıftan seçilen ve okuma güçlüğü yaşayan bir öğrenciyle yürütülmüştür. Öğrencinin
okuma düzeyini belirlemek için 5. sınıf Türkçe ders kitabından “Çöpler ve Geri
Dönüşüm” adlı bilgilendirici metin okutulmuş ve öğrencinin okuması kaydedilmiştir.
Öğrencinin okuma düzeyi hata analiz envanterine göre puanlandırılmıştır. Öğrencinin
okuma seviyesinin endişe düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Ardından 4. sınıf Türkçe
ders kitabından “Gezgin Kaplumbağa Denizli’de” adlı bilgilendirici türde metin
okutulmuştur. Öğrencinin okuma seviyesinin yine endişe düzeyinde olduğu
belirlenmiştir. Daha sonra öğrenciye 3. sınıf Türkçe ders kitabından “Trafik Kuralları”
adlı bilgilendirici metin okutulmuştur. Öğrencinin okuma güçlüklerini gidermek için
3. sınıf Türkçe ders kitabından seçilen hikâye türü metinlerle eşli okuma yöntemi
kullanılarak okuma eğitimi yapılmıştır. Okuma eğitimi haftada 5 saat olmak üzere
toplam 30 saat devam etmiştir. Okuma eğitiminin sonunda öğrenciye 3. sınıf Türkçe
ders kitabından seçilen “Yerli Malı” isimli metin okutulmuştur. Öğrencinin okuma
seviyesinin serbest düzeye çıktığı tespit edilmiştir. The effects of paired reading on developing reading skill of a student who had difficulty in reading were researched in the study. The study designed as an action research was carried out with one 5th grader having reading difficulty and studying at BartınGazi Secondary School in the second term of 2016-2017 academic year. First, the student was asked to read two informative reading texts –Trash (Çöpler) and Recycling (Geri Dönüşüm) –in the 5th grade Turkish coursebook , and his reading was recorded in order to determine his reading level. His reading level was scored based on the error analysis inventory. It was found that his reading level was at anxiety level. Next, the student was asked to read an informative text entitled “Traveler Turtle is in Denizli (Gezgin Kaplumbağa Denizli’de)” in the 4th grade Turkish coursebook. It was seen that the student was still at anxiety level. Then, he was asked to read an informative text entitled “Traffic Rules (Trafik Kuralları)” in the 3rd grade Turkish course book.The instruction period was 30 hours in total –5 hours a week. At the end of the reading instruction period, the student was asked to read a text entitled “Domestic Goods(Yerli Malı)” selected from the 3rd grade Turkish course book. It was revealed that the student’s reading level reached independent level.