Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGürel, Davut
dc.contributor.authorÇetin, Turhan
dc.date.accessioned2019-04-24T07:21:19Z
dc.date.available2019-04-24T07:21:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationGürel, D. & Çetin, T. (2019). Intangible Cultural Heritage Attitude Scale: Validity and Reliability Study. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(1), 82-102.en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/1069
dc.description.abstractThe goal of this study is to develop a valid and reliable assessment instrument for determining the attitudes of secondary school students towards intangible cultural heritage components. Items included in the assessment instrument are prepared by researchers on the basis of their analyses about studies in related literature and expert opinions they obtained. The study is carried out with a total of 367 students studying in 6 different secondary schools in central district, Bartın city. At the end of the statistical analyses, it is determined that, items whose item-factor total and adjusted correlation coefficient is over 0, 21, are statistically significant. Results of the scale’s explanatory factor analysis showed that scale items are grouped under 5 dimensions (Social Life, Traditional Arts, Cultural Conscious, Verbal Traditions, Information and Practices about Nature and Universe). According to the results of confirmatory factor analysis about factor structures, factor fit indexes are coherent. It is determined that Cronbach alpha internal consistency of the scale in general is .89. Findings obtained at the end of validity and reliability studies about the scale show that Intangible Cultural Heritage Attitude Scale (ICHAS), which is made of a total of 23 items, is a proper instrument for assessing the attitudes of secondary school students towards intangible cultural heritages.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin somut olmayankültürel miras unsurlarına ilişkin tutumlarının belirlenmesine yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Ölçme aracını oluşturan maddeler araştırmacılar tarafından ilgili alan yazın incelenerek ve gerekli uzman görüşlerine başvurularak hazırlanmıştır. Çalışma Bartın ili merkez ilçesinde bulunan 6 ortaokuldan toplam 367 öğrenci ile yürütülmüştür. Ölçeğe yönelik açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonuçları ölçek maddelerinin 5 boyutta (Sosyal Hayat, Geleneksel Sanatlar, Kültürel Bilinç, SözlüGelenekler, Doğa ve Evren Üzerine Bilgi ve Uygulamalar) toplandığını göstermiştir. Faktör yapılarının uygunluğuna yönelik yapılan doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonuçlarına göre, faktör uyum indekslerinin uygun olduğunu görülmüştür. Ölçeğin geneline aitCronbach alfa iç tutarlık katsayısı ise .89 olarak bulunmuştur. Ölçeğe ait geçerlik ve güvenirlik çalışmaları neticesinde elde edilen bulgular, toplam 23 maddeden oluşan somut olmayan kültürel miras tutum ölçeğinin (SOKÜMTÖ) ortaokul öğrencilerinin somut olmayan kültürel mirasa yönelik tutumlarını ölçmede kullanılabilecek uygun bir araç olduğunu göstermektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBartın Üniversitesi Eğitim Fakültesien_US
dc.relation.isversionofDOI: 10.14686/buefad.465604en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSecondary schoolen_US
dc.subjectIntangible cultural heritageen_US
dc.subjectAttitude scaleen_US
dc.titleIntangible cultural heritage attitude scale: validity and reliability studyen_US
dc.title.alternativeSomut olmayan kültürel miras tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalBartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimien_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0003-2309-9202en_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0002-2229-5255en_US
dc.identifier.volume8en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage82en_US
dc.identifier.endpage102en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster