Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖzkayran, Seçil Eda
dc.contributor.authorEryıldırım, Gamze
dc.date.accessioned2024-02-12T10:55:15Z
dc.date.available2024-02-12T10:55:15Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023
dc.identifier.citationEryıldırım, G. (2023). Öğretmen adaylarının bilişsel esneklikleri ve duygusal okuryazarlık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsütr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/16289
dc.description.abstractAraştırmanın amacı öğretmen adaylarının bilişsel esneklik ve duygusal okuryazarlık durumları arasındaki ilişki durumunun ele alınması ve çeşitli demografik değişkenler (cinsiyet, yaş, bölüm, yaşadığı yer/yaşadığı yer dışında üniversite öğrenimi, mezun olduğu lise türü, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu) açısından bilişsel esneklik ve duygusal okuryazarlık durumlarının ortaya konulmasıdır. Araştırmada birden fazla üniversitenin eğitim fakültesinden veri toplanmış olup 3332 öğretmen adayı ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının 2898'ini kadınlar (%87), 434'ünü ise erkekler (%13) oluşturmaktadır. Ölçekler aracılığı ile veriler toplanıp, analiz edilmiştir. Ölçek olarak bilişsel esneklik envanteri ve duygusal okuryazarlık ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri normal dağılım gösterdiğinden ötürü ikili gruplar için Bağımsız Örneklem T-Testi, ikiden fazla gruplar için Welch testi ve ilişki durumu için Pearson Korelasyon değerlerine bakılmıştır. İkiden fazla gruplar için farklılaşmayı ele almak amacıyla Tamhane's T2 testi sonuçları baz alınmıştır. Öğretmen adaylarının hem bilişsel esneklik (X=3.86) hem duygusal okuryazarlık (X=3.55) düzeyleri açısından orta üstü düzeye sahip olduğu bulunmuştur. Öğretmen adaylarının bilişsel esneklikleri değişkenler açısından ele alındığında yaş ve yaşadığı yer/yer dışında öğrenim değişkeni dışında diğer değişkenlere göre farklılık göstermektedir (p≤,05). Erkeklerin kadınlara bilişsel esneklik düzeyi daha yüksek bulunmuştur. Öğretmen adaylarının duygusal okuryazarlıkları değişkenler açısından bakıldığında cinsiyet değişkeni dışında diğer değişkenler açısından bir farklılık söz konusudur (p≤,05). Öğretmen adaylarından yaşadığı yer dışında öğrenim görenlerin duygusal okuryazarlıkları daha yüksektir. Öğretmen adaylarının bilişsel esneklik ve duygusal okuryazarlık durumları arasındaki ilişki Pearson Korelasyon Analizi sonucunda orta düzeyde pozitif anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (r = .546, p < .001). Araştırma sonucunda elde edilenler tartışma bölümünde ele alınmıştır. Ortaya çıkan sonuçlar ışığında önerilere yer verilmiştir.tr_TR
dc.description.abstractThe aim of the study is to examine the relationship between pre-service teachers' cognitive flexibility and emotional literacy and to examine cognitive variables in terms of various demographic variables (gender, age, department, university education other than where they live, type of high school they graduated from, mother's education level, father's education level). resilience and emotional literacy. In the research, data were collected from education faculties of more than one university and the research was carried out with 3332 teacher candidates. Of the pre-service teachers participating in the research, 2898 (87%) were women and 434 (13%) were men. Data were collected and analyzed by means of scales. Cognitive flexibility inventory and emotional literacy scale were used as scales. Since the data of the study showed normal distribution, Independent Sample T-Test for paired groups, Welch test for more than two groups, and Pearson Correlation values for relationship status were examined. Tamhane's T2 test results are based on to address differentiation for more than two groups. It was found that the pre-service teachers were above medium in terms of both cognitive flexibility (X=3.86) and emotional literacy (X=3.55) levels. When the cognitive flexibility of teacher candidates is considered in terms of variables, it differs according to the variables other than age and place of residence/learning (p≤.05). Men's cognitive flexibility was higher than women's. When the emotional literacy of teacher candidates is examined in terms of variables, there is a difference in terms of variables other than gender (p≤.05). Emotional literacy is higher among teacher candidates who study outside the place where they live. As a result of Pearson Correlation Analysis, it was determined that there was a moderately positive and significant relationship between pre-service teachers' cognitive flexibility and emotional literacy (r = .546, p < .001). The results of the research are discussed in the discussion section. Suggestions were made in the light of the results.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherBartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEğitimtr_TR
dc.subjectDuygusal okuryazarlıktr_TR
dc.subjectÖğretmen adaylarıtr_TR
dc.subjectEducationtr_TR
dc.subjectEmotional literacytr_TR
dc.subjectTeacher candidatestr_TR
dc.titleÖğretmen adaylarının bilişsel esneklikleri ve duygusal okuryazarlık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesitr_TR
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between pre-service teachers' cognitive flexibility and emotional literacy statustr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.contributor.authorID-tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster