Türkiye’de sağlık bilimleri ve tıp kütüphaneciliği: üniversitelerin tıp kütüphaneleri üzerine bir inceleme
Özet
Sağlık bilimleri ve tıp alanı teknolojiden, bilim dünyasındaki ve sağlık sektöründeki gelişmelerden etkilenerek kendini yenileyen, sürekli ilerleyen bir alandır. Bu alanın temel amaçları insan ve toplum sağlığı, hastalıklardan korunma, yaşam kalitesini yükseltme, sağlık harcamalarını en asgari seviyeye indirmektir. Bu alanda güncel ve doğru bilgiyi elde etmek, kanıta dayalı verileri kullanma ve klinikte doğru karar vermek için tıbbi bilgiyi elde eden, düzenleyen, işleyen ve tekrar kullanımını sağlayan tıp kütüphanelerinin varlığını gerektirir. Tıp kütüphaneleri, bilimsel ve teknolojik olanaklardan yararlanarak doktor, diş hekimi, hemşire, eczacı ve diğer sağlık görevlilerine, sağlık bilimcileri ve araştırmacılarına, onların gereksinim duyduğu doğru bilgiyi, hızlı bir biçimde, istenilen formatta ve kapsamda ekonomik bir şekilde eriştirmeyi hedefleyen kütüphanelerdir. Bu çalışmada, Türkiye’de üniversitelere bağlı tıp eğitimi veren fakültelerin mevcut durumları ve fakülte kütüphaneleri nicel olarak analiz edildi. Veriler, YÖK’ün web sayfasında bulunan devlet ve vakıf üniversitelerin resmi siteleri incelenerek elde edildi. Ayrıca Türk Tabipler Birliği Raporu ve TÜİK’in hazırladığı kütüphane istatistiklerinden yararlanıldı. Verilerin analizi sonucunda Türkiye’de üniversitelerde tıp fakülteleri sayılarının her geçen gün arttığı belirlendi. Aynı zamanda tıp fakültelerinin yanı sıra sağlık eğitimi verilen diş hekimliği, hemşirelik ve sağlık bilimleri fakültelerinin de sayısal olarak yükseldiği görüldü. Tıp kütüphanelerinde yeni teknolojilerin sayesinde basılı kaynakların yanı sıra elektronik bilgi kaynaklarının kullanımı ve içeriklerinin geliştiği belirlendi. Health sciences and medicine are renewed and renewed by being influenced by technology, scientific and health sector developments. The main objectives of this area are human and public health, protection from diseases, improving the quality of life, and minimizing health expenditures. Obtaining up-to-date and accurate information in this area requires the existence
of medical libraries that obtain, edit, process and reuse medical information to use evidence-based data and make the right decision in the clinic. Medical libraries utilize scientific and technological facilities, aiming to provide physicians, dentists, nurses, pharmacists and other health professionals, health scientists and researchers with the right information they need in a fast manner, within the desired format and scope. In this study, regardless of the current status of university medical education faculties in Turkey and faculty libraries were analyzed quantitatively. The data were obtained by examining the official sites of the goverment and foundation universities on the web page of YOK. In addition, the Turkish Medical Association’s report and library statistics prepared by TUİK was used. The analysis of the data of the number of medical faculties at universities in Turkey was determined that increases with each passing day. Also the faculties of medicine, as well as health education in the faculties of dentistry, nursing and health sciences were also found to rise. In addition to the printed sources, the use of electronic resources and the development of their contents were determined in the medical libraries thanks to the new Technologies.