Kastamonu Üniversitesi'nde öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin ruhsal hastalıklara karşı inançları ve psikiyatri hemşireliği dersinin etkisi
Tarih
2015Yazar
Öztürk, Ayfer
Kaçan Softa, Havva
Karaahmetoğlu Ulaş, Gülşen
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu çalışma Kastamonu Üniversitesi’nde öğrenim gören hemşirelik bölümü
öğrencilerinin ruhsal hastalıklara karşı inançlarını ve Psikiyatri Hemşireliği
dersinin etkisini değerlendirmek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Ayrıca,
öğrencilerin ruhsal hastalıklara karşı inançlarının sosyodemografik özelliklerle
ilişkisi değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Kastamonu Üniversitesi
Hemşirelik Bölümü ögrencilerinden iki grup oluşturmaktadır. Birinci grup
psikiyatri teori ve uygulama eğitimini almayan (3. sınıf); ikinci grup psikiyatri
teori ve uygulama eğitimi alan (4. sınıf) öğrencilerinden oluşturulmuştur.
Çalışma, 64’ü 3. sınıf, 91’i 4. Sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 155 öğrenci
ile 21 Mart- 21 Nisan 2014 tarihleri arasında tamamlanmıştır. Araştırmanın
verileri Sosyodemografik Bilgi Formu ve Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar
Ölçeği (RHYİÖ) ile toplanmıştır. Veri girişi ve analizler SPSS 16.0 İstatistik
Paket Programıyla yapılmış, istatistiksel önemlilik düzeyi olarak p<0,05 olarak
alınmıştır. Öğrencilerin psikiyatrist ve/veya psikoloğa gitme durumlarına göre
RHYİÖ puan ortalamalarının dağılımlarına bakıldığında, psikiyatrist ve/veya
psikoloğa gitmeyen öğrencilerin giden öğrencilere göre; toplam ölçek (p=0,02,
p<0,05) “Çaresizlik/Kişilerarası İlişkilerde Bozulma” (p=0,03, p<0,05) ve
“Tehlikelilik” (p=0,027, p<0,05) alt ölçek puan ortalamaları daha yüksek
bulunmuştur. Psikiyatri dersi alan öğrencilerin RHYİÖ toplam ölçek puan
ortalaması 57,76 iken; almayan öğrencilerin RHYİÖ toplam ölçek puan
ortalaması 57,88 bulunmuştur. Karşılaştırılan diğer parametrelerde anlamlı fark
bulunmamıştır. Daha önce bir psikiyatrist ve/veya psikologdan yardım almamış
öğrencilerin yardım alan öğrencilere göre ruhsal hastalığa ilişkin daha fazla
olumsuz inanca sahip oldukları bulunmuştur. Psikiyatri dersi ve uygulaması
alan öğrenciler ile almayan öğrenciler arasında ruhsal hastalıklara yönelik
inançlar bakımından anlamlı fark bulunmamakla birlikte, genel olarak ruhsal
hastalıklara yönelik olumsuz inançlara sahip oldukları bulunmuştur. Bunun
nedeni olarak, psikiyatri eğitimini teorik olarak okulda alsalar bile uygulama
alanındaki yetersizlik nedeni ile sahada psikiyatri hastası ile karşılaşma
imkanı bulamamaları gösterilebilir. Psikiyatri hemşireliği araştırmacılarının,
psikiyatri dersi müfredatlarında öğrencilerin psikiyatri hastalarına karşı olumsuz
inançları azaltmaya ve bu konuda farkındalık yaratmaya yönelik psiko
eğitimsel programlara daha fazla yer vermeleri önerilebilir. Ayrıca konuyla
ilgili farklı tipte eğitim- öğretim yürüten ve daha geniş psikiyatri uygulama
alanına sahip hemşirelik okullarından oluşan daha geniş örneklem gruplarında
çalışmalar yapılabilir. This study was made as descriptive in order to evaluate the beliefs
toward the Mental illness of nursing school students studying in Kastamonu
University and influence of Psychiatric Nursing lection. In addition, it was
evaluated the relationship between beliefs of students toward the Mental
illness and socio-demographic features. Sample of research is formed by
two groups from Kastamonu University Nursing School students. First
group formed from students that don’t receive psychiatric theory and practic
aleducation (3rd grade); second group from students that receive psychiatric
theory and practic aleducation (4th grade). Research was completed
between the dates 21st March-21st April with 155 students from which 91
are in 3rd grade and 64 are in 4th grade. Research data was collected with
Socioddemographic Information Form and Beliefs Toward Mental Illness
Scale (BMI). Data entry and analysis were made with SPSS 16.0 Statistical
Package Program, level of statistical significance was taken as p<0,05.
When examined the distributions of BMI point average according to going
situation of students to psychiatrist and/or psychologist, it was found that
students which don’t go to psychiatrist and/or psychologist have total scale
average scores (p=0,02, p<0,05) “Despair-Interpersonal Deterioration in
Relations” (p=0,03, p<0,05), and average scores subscale of “Criticaity”
(p=0,027, p<0,05) subscale was higher than students which go to psychiatrist
and/or psychologist. It was found that BMI total point average of
students that don’t receive psychiatry course was 57,88 while BMI total
point average of students that receive psychiatry course was 57,76. There
wasn’t significant difference in other compared parameters. It was found
that students who don’t get help from a psychiatrist and/or psychologist
before have negative belief toward Mental illness than students who get.
It was found that students that receive psychiatry lessons and practice and
don’t receive have negative belief toward Mental illness generally as well
as there wasn’t significant difference. As a reason can be shown that even
if they receive psychiatrist education the oretically, they had no opportunity
to meet psychiatric patients in the field because of in adequacy in application
area. It can be recommended to given place to the psycho-educational
programs in tended to raise awareness and reduce the negative beliefs of
students toward psychiatric patients in psychiatry course curriculum by
psychiatric nursing researchers. Al so it can be made the studies in wider
sample groups formed from nursing schools where carry out different type
education-training about subject and has wider psychiatry practical fields.