Polis Mesleki Eğitim Merkezi (POMEM) sınavına hazırlanan adayların spora yönelik tutumları ve mental dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı; Polis mesleki eğitim merkezi (POMEM) sınavına hazırlanan adayların spora yönelik tutum ve mental dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2021 yılı içerisinde polis mesleki eğitim merkezi (POMEM) sınavına hazırlanan adaylar oluşturmaktadır. Örneklem grubumuzu ise 2021 yılı içerisinde, Ankara ilinde ve 10 farklı hazırlık merkezinde polis mesleki eğitim merkezi (POMEM) sınavına hazırlanan adaylar oluşturmaktadır. Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", Şentürk (2015) tarafından geliştirilen "Spora Yönelik Tutum Ölçeği", ve Golby ve Wersch tarafından (2009) geliştirilen (Sports Mental Toughness Questionnaire) ve Pehlivan ve Dinç (2017) tarafından Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan "Sporda Mental Dayanıklılık Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında SPSS 25.0 (Statistical Package For Social Sciences) paket programından yararlanılmış ve analizlerde cinsiyet, yaş, mezuniyet durumu, kişisel gelir durumu, aile gelir durumu, ikamet durumu, sporcu olup olmadığı ve haftada kaç kez spor yaptığı frekans (f) ve yüzde (%) dağılımlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı istatistik kullanılmıştır. Araştırma kapsamında ölçeklere verilen cevapların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanarak spora yönelik tutum ve sporda mental dayanıklılıkları hesaplanmıştır. İstatiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığını test etmek için bağımsız gruplar t-Testi analizi ve tek yönlü Varyans analizi, anlamlı bir ilişki olup olmadığını test etmek amacıyla Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; yapılan t-Testi sonuçlarına göre cinsiyet değişkeni ile spor yönelik tutum arasında spora ilgi duyma boyutu arasında anlamlı bir farklılık, cinsiyet değişkeni ile sporda mental dayanıklılık arasında güven ve kontrol alt boyutları arasında anlamlı bir farklılık, yaş değişkeni ile sporda mental dayanıklılık ölçeği alt boyutlarından bağlılık boyutu puanlarında yaş gruplarına göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<.05). Spora yönelik tutum ölçeği alt boyutlarından spora ilgi duyma, aktif spor yapma boyutu ve spora yönelik tutum toplam puanlarında lisans durumuna göre anlamlı farklılıklar, sporda mental dayanıklılık ölçeği alt boyutlarından güven ve kontrol boyutu puanlarında lisans durumuna göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca Pearson korelasyon testi sonucuna göre; sporda mental dayanıklılık ölçeği alt boyutlarından güven boyutu ile spora yönelik tutum ölçeği alt boyutları olan spora ilgi duyma, sporla yaşama, aktif spor yapma ve spora yönelik tutum ölçeği toplam puanları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde; sporda mental dayanıklılık ölçeği alt boyutlarından bağlılık boyutu ile spora yönelik tutum ölçeği alt boyutları olan sporla yaşama, aktif spor yapma ve spora yönelik tutum ölçeği toplam puanları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde, spora ilgi duyma boyutu ile pozitif yönde ve düşük düzeyde; sporda mental dayanıklılık ölçeği alt boyutlarından kontrol boyutu ile spora yönelik tutum ölçeği alt boyutları olan spora ilgi duyma, sporla yaşama, aktif spor yapma ve spora yönelik tutum ölçeği toplam puanları arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<.05). Sonuç olarak polis adaylarının spora yönelik olarak sergilediği tutumun hem performans hem de mental dayanıklılık düzeyi üzerinde etki oluşturduğu söylenebilir. The purpose of this research is to examine the relationship between the attitudes towards sports and mental toughness levels of the candidates preparing for the Police Vocational Training Center (Pomem) examination. The population of the research consists of candidates preparing for the police vocational training center (Pomem) examination in 2021. Our sample group consists of candidates preparing for the Police Vocational Training Center (Pomem) examination in Ankara and 10 different preparation centers in 2021. In the research, "Personal Information Form" prepared by the researcher, "Attitude Scale towards Sports" developed by Şentürk (2015), and (Sports Mental Toughness Questionnaire) developed by Golby and Wersch (2009) and adapted into Turkish by Pehlivan and Dinç (2017). The "Mental Resilience Scale in Sports" was used for which validity and reliability studies were conducted. During the analysis of the data, SPSS 25.0 (Statistical Package for Social Sciences) package program was used and in the analyzes gender, age, graduation status, personal income status, family income status, residence status, whether they were athletes and how many times a week they did sports (f) and percentage (Descriptive statistics were used to determine the %) distributions. Within the scope of the research, the arithmetic averages and standard deviations of the answers given to the scales were calculated, and their attitudes towards sports and mental endurance in sports were calculated. Independent groups t-Test analysis and one-way Analysis of Variance were used to test whether there was a statistically significant difference, and Pearson Correlation analysis to test if there was a significant relationship. According to the results of the research; As a result of the t-Test results, there was a significant difference between the gender variable and the attitude towards sports and the dimension of being interested in sports, a significant difference between the gender variable and the mental toughness in sports, and a significant difference between the sub-dimensions of trust and control, the age variable and the sub-dimensions of the mental toughness scale in sports. A significant difference was found in the scores of the age groups (p<.05). Significant differences were found in the sub-dimensions of the attitude scale towards sports, in the sub-dimensions of being interested in sports, doing active sports and total attitude towards sports, according to the license status, and in the scores of the sub-dimensions of the mental resilience scale in sports, confidence and control dimensions, according to the undergraduate status. According to the results of the Pearson correlation test; between the sub-dimensions of the scale of mental stamina in sports and the scale of attitude towards sports, which are the sub-dimensions of the sub-dimensions of the scale of interest in sports, living with sports, doing active sports and attitude towards sports at a moderately positive level; between the sub-dimensions of the sub-dimensions of the mental stamina in sports and the total scores of the sub-dimensions of the sub-dimensions of the scale of attitude towards sports, living with sports, doing active sports, and attitude towards sports at a moderate level in the positive direction; A low level of positive correlation was found between the control dimension, which is one of the sub-dimensions of the mental endurance scale in sports, and the total scores of the sub-dimensions of the scale of attitude towards sports, interest in sports, living with sports, doing active sports, and attitude towards sports (p<.05). As a result, it can be said that the attitudes of the police candidates towards sports have an effect on their mental resilience levels.