Üniversite öğrencilerinin rekreasyon farkındalık ve yükseköğrenim yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı çeşitli değişkenlere göre üniversite öğrencilerinin rekreasyon farkındalık ve yükseköğrenim yaşam doyum düzeylerini incelemek, iki değişken arasındaki ilişkiyi test etmektir. Araştırmanın örneklem gurubunu kolayda örnekleme yöntemiyle 2021-2022 eğitim dönemi içerisinde Bartın Üniversitesi Spor Bilimleri ve Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın örneklem grubunu; 2021-2022 eğitim öğretim yılı içerisinde yer alan 978 Spor Bilimleri Fakültesi öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları olarak katılımcıların demografik bilgilerini tanımlamak adına araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", rekreasyon farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla "Rekreasyon Farkındalık Ölçeği", yükseköğrenim yaşam doyum düzeylerini belirlemek amacıyla "Yükseköğrenim Yaşam Doyum Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen veriler kodlanarak SPSS 25 paket programına aktarılmış, tanımlayıcı istatistikleri belirlemek için frekans ve yüzde dağılımlarına bakılmıştır. Verilerin analizi hususunda basıklık çarpıklık değerlerine bakılmış ve bu bağlamda, T-Testi, Mann Whitney U testi, ANOVA, Kruskal Wallis testi ve Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; çeşitli demografik değişkenlere göre üniversite öğrencilerinin rekreasyonel farkındalık ve yükseköğrenim yaşam doyum puanlarında anlamlı bir şekilde farklılık olduğu gözlemlenmiştir. Ölçekler arasında uygulanan Spearman Korelasyon testine göre yükseköğrenim yaşam doyumu ile haz-eğlence alt boyutu, sosyal-başarı alt boyutu, kendini geliştirme alt boyutu ve rekreasyon farkındalık toplam puanlarında pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Bu bağlamda; katılımcıların rekreasyon farkındalık düzeyi arttıkça yükseköğrenim yaşam doyum düzeyinin de arttığı gözlemlenmiştir. The objective of this study is to examine the levels of recreation awareness and life satisfaction of university students in higher education with respect to various variables, and to test the relationship between the two variables. The research focus group consists of students from the Faculty of Sports Sciences at Bartın University and the Faculty of Sports Sciences at Gazi University in the 2021-2022 academic year using convenience sampling method. In this context, the research sample group is comprised of 978 students from the Faculty of Sports Sciences in the 2021-2022 academic year. As the data collection tools of the research, the "Personal Information Form" prepared by the researcher to define the demographic information of the participants, the "Recreation Awareness Scale" to determine the recreation awareness levels, and the "Higher Education Life Satisfaction Scale" to assess the higher education life satisfaction levels have been used. The data obtained have been coded and transferred to the SPSS 25 package program, the percentage frequency distributions have been examined in order to identify descriptive statistics, and T-Test, The Mann Whitney U test, ANOVA, The Kruskal Wallis test and The Spearman's Rank Correlation analysis have been used. As a result of the analyses carried out, it has been observed that there is a significant difference in the recreational awareness and higher education life satisfaction scores of university students based on a variety of demographic variables. According to the Spearman correlation test applied between the scales, a positive and significant relationship has been found between higher education life satisfaction and pleasure-entertainment sub-dimension, social-attainment sub-dimension, self-development sub-dimension and recreation awareness total scores. Within this context, it has been noted that as the recreational awareness level of the participants increased, the level of higher education life satisfaction increased as well. This situation sustains the conceptual relation between the two concepts.