Akıllı turizm teknolojilerinin destinasyonların pazarlanabilirliğine etkisi: TR81 bölgesi örneği
Özet
Dünyadaki hızlı nüfus artışıyla birlikte kaynakların etkin ve verimli bir şekilde kullanılamama sorunu ortaya çıkmıştır. Özellikle metropollerin kalabalıklaşmasıyla sosyal, ekonomik, çevresel ve organizasyonel problemler daha fazla artış göstermiştir. Şehir yöneticileri bu problemlere yönelik teknolojik çözümler arayışına girmiş ve akıllı yaklaşımlar yardımıyla bu sorunların üstesinden gelmeye çalışmıştır. Bu bağlamda akıllı şehir kavramı son yıllarda üzerinde en fazla durulan konulardan birini oluşturmaktadır. Akıllı şehir kısaca, şehrin planlanmasından inşasına, yönetiminden sunulan hizmetlere kadar tüm alanlarda yeni nesil bilgi sistemlerinin kullanıldığı yeni bir model olarak karşımıza çıkmaktadır. Akıllı şehir kavramı bağlamında turizm sektörü akıllı teknolojileri kendine hızlı bir şekilde uyarlamaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerinde gerçekleşen gelişmeler ve akıllı teknolojilerin turizmde kullanılması akıllı turizm adı verilen yeni bir kavramın ortaya çıkmasına yol açmıştır. Akıllı turizm, akıllı teknolojilerin turizm sektörüne entegrasyonunu içeren ve sektörün tüm alanlarında kullanılan bir kavram olarak nitelendirilebilir. Öyleyse akıllı turizm, turistlerin her türlü bireysel ihtiyacının karşılanarak hedef destinasyondaki turizm kaynaklarının etkin olarak kullanıldığı ve turistin deneyimine katma değer sağlayan teknolojik bir dönüşümdür. Turizm destinasyonlarının turistin deneyimini zenginleştirmek, turistin seyahat konforunu arttırmak böylelikle destinasyonu daha çekici bir hale getirebilmek amacıyla akıllı turizm teknolojilerini yaygın olarak kullanmaya başladıkları görülmektedir. Turizm destinasyonlarının akıllı destinasyonlar haline gelebilmesi için turistlere sunulacak mal ve hizmetlerde teknolojik altyapının kullanılması ve turist deneyimlerinin sunulacak teknolojik imkanlarla zenginleştirilmesi büyük önem arz etmektedir. Dünyada birçok destinasyonun akıllı destinasyonlara evrildiği görülmektedir. Bu bağlamda akıllı turizm destinasyonlarına Helsinki, Lyon, Málaga, Gothenburg, Bordeaux ve Valencia şehirleri örnek verilebilir. Bu şehirlerde turistlerin ihtiyaç duyduğu bilgilere (örneğin şehrin tarihi ve kültürel değerlerine kolaylıkla ulaşabilmek, turizm arz kaynakları yardımıyla gerçek zamanlı bilgiye ulaşabilmek, bilgi ve iletişim teknolojileri sayesinde turistler hakkında her türlü bilginin toplanarak talep analizlerinin yapılabilmesi vb.) erişimi olanaklı hale gelecektir. Elde edilecek bu veriler sayesinde şehrin tanıtım ve pazarlama çalışmaları daha etkin bir şekilde yürütülebilecektir. Öyle ki akıllı turizm uygulamalarının turist ağırlama potansiyeli istenilen seviyede olmayan Bartın, Karabük ve Zonguldak İllerinin turistik imaj yaratma ve turizmde markalaşması bağlamında büyük önem taşıyacağı düşünülmektedir. Teknolojik yeniliklerin turizm sektörünün her alanında hızlı bir şekilde kullanılmaya başlanması ve akıllı şehir kavramı bağlamında turistik destinasyonların akıllı teknolojileri kendilerine hızlı bir şekilde uyarlıyor olmaları bu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmuştur. Bu araştırma ile TR81 bölgesi bir turizm destinasyonu olarak değerlendirilerek, akıllı turizm teknolojilerinin destinasyonun pazarlanabilirliğini ne derece etkileyeceği ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre TR81 bölgesinde bulunan Bartın, Karabük ve Zonguldak illerinin akıllı şehir altyapılarının oluşturulması, akabinde bölgeyi ziyarete gelen turistlere yönelik akıllı uygulamalara yer verilmesi, şehirlerdeki tüm açık alanlarda ücretsiz wifi hizmetini sağlanması, kamu kurum ve kuruluşları bünyelerinde şehre gelen turistlere yönelik bilgilerin takip edildiği bilgi ve iletişim teknoloji birimlerinin oluşturulması, şehirlere özgü interaktif mobil uygulamaların geliştirilmesi, bölgenin tüm GPS paylaşım platformlarında yer alması, bölgeye yönelik bir seyahat ve konaklama platformunun kurulması ve dijital donanıma sahip turist bilgilendirme ofislerinin oluşturulması gerekmektedir. With the rapid population growth in the world, the problem of not using the resources effectively and efficiently has emerged. Especially with the crowdedness of metropolises, social, economic, environmental and organizational problems have increased more. City managers sought technological solutions for these problems and tried to overcome these problems with the help of smart approaches. In this context, the concept of smart city constitutes one of the most emphasized issues in recent years. In short, the smart city emerges as a new model in which new generation information systems are used in all areas from the planning of the city to its construction, from the management to the services provided. In the context of the smart city concept, the tourism industry adapts smart technologies quickly. Developments in information and communication technologies and the use of smart technologies in tourism have led to the emergence of a new concept called smart tourism. Smart tourism can be described as a concept that includes the integration of smart technologies into the tourism sector and is used in all areas of the sector. So, smart tourism is a technological transformation that provides added value to the tourist's experience by meeting all kinds of individual needs of tourists and using tourism resources in the target destination effectively. It is seen that tourism destinations have started to use smart tourism technologies widely in order to enrich the tourist experience, increase the tourist's travel comfort, and thus make the destination more attractive. In order for tourism destinations to become smart destinations, it is of great importance to use the technological infrastructure in the goods and services to be offered to the tourists and to enrich the tourist experiences with the technological opportunities to be offered. It has seen that many destinations in the world have evolved into smart destinations. In this context, the cities of Helsinki, Lyon, Málaga, Gothenburg, Bordeaux and Valencia can be given as examples of smart tourism destinations. In these cities, it will be possible for tourists to access the information they need (for example, easy access to the historical and cultural values of the city, real-time information with the help of tourism supply sources, collecting all kinds of information about tourists through information and communication technologies and making demand analysis etc.). Thanks to this data to be obtained, the promotion and marketing activities of the city will be carried out more effectively. So much so that smart tourism applications are thought to be of great importance in the context of creating a touristic image and branding in tourism for the provinces of Bartın, Karabük and Zonguldak, whose tourist hosting potential is not at the desired level. The starting point of this study is the rapid use of technological innovations in all areas of the tourism sector and the rapid adaptation of smart technologies by touristic destinations in the context of the concept of smart city. With this research, TR81 region was evaluated as a tourism destination, and it was tried to reveal how smart tourism technologies would affect the marketability of the destination. According to the results of the research, the creation of the smart city infrastructures of the provinces of Bartın, Karabük and Zonguldak in the TR81 region, followed by smart applications for the tourists visiting the region, providing free wifi service in all open areas in the cities, establishment of information and communication technology units in public institutions and organizations where information about tourists coming to the city is followed, development of interactive mobile applications specific to cities, the region is included in all GPS sharing platforms, it is necessary to establish a travel and accommodation platform for the region and to establish tourist information offices with digital equipment.