dc.contributor.advisor | Sarıkabak, Murat | |
dc.contributor.author | Çalış, Mahmut | |
dc.date.accessioned | 2023-03-01T08:27:27Z | |
dc.date.available | 2023-03-01T08:27:27Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022 | |
dc.identifier.citation | Çalış, M. (2022). Farklı zekâ özelliklerine sahip ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite tutumları ve yaşam doyum düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11772/15991 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, farklı zekâ özelliklerine sahip ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite tutumları ve yaşam doyum düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Kastamonu İl Milli Eğitim Müdürlüğünün kapsama alanında bulunan; ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın yöntemi olarak evren içerisinden olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi seçilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu; Şehit Osman Yılmaz Ortaokulu, Şehit Necmi Yıldırım Ortaokulu, Şehit Ayşe Aykaç Yatılı Bölge Ortaokulu, Şehit Onur Ensar Ayanoğlu Ortaokulunda 2021-2022 yıllarında eğitim gören 6,7 ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu örneklem grubu toplam 976 öğrenci arasından kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 380 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarında öğrencilerin demografik bilgilerine ve öğrencilere ait tanımlayıcı istatistiklere ulaşılması da amaçlanmıştır. Uzman görüşü alınarak oluşturulan "Kişisel Bilgi Formu" öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerini belirlemek için; Küçükkaragöz ve Kocabaş (2012) tarafından geliştirilen "Çocuklar İçin Duygusal Zekâ Ölçeği" öğrencilerin fiziksel aktiviteye karşı tutumlarını ölçmek için; Yıldızer ve arkadaşları (2018) tarafından geliştirilen, "Ortaokul Öğrencileri İçin Fiziksel Aktivite Tutum Ölçeği" öğrencilerin yaşam doyum düzeylerini ölçmek için, orjinal formu Gaderman, Reichl ve Zumbo (2009) tarafından geliştirilen, Ekşi ve Altay tarafından Türkçe uyarlaması yapılan "5'li Likert Tipinde Tek Faktörlü Çocuklar için Yaşam Doyum Ölçeği (ÇYDÖ)" pratik zekâlarını ölçmek için kullanılmıştır. Tüm bu testlere ilave olarak da Porteus Labirent Testi kullanılmıştır. Bu test Hawaii Üniversitesinden, Psikoloji Profesörü Stanley Porteus tarafından geliştirilmiş bir bilişsel zekâ testidir. Ülkemizde uyarlaması ise Beglan Toğrol tarafından yapılmıştır. Elde edilen veriler kodlanarak SPSS 25 paket programına aktarılmış, tanımlayıcı istatistikleri belirlemek için frekans ve yüzde dağılımlarına bakılmış, t-testi, pearson korelasyon analizi ve ANOVA teknikleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; katılımcıların duygusal zekâ puanlarına göre demografik bilgilerinin karşılaştırılmasında cinsiyet, günlük internet kullanım süresi, anne eğitim düzeyi ve algılanan akademik başarı düzeyine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Katılımcıların fiziksel aktiviteye yönelik tutum puanlarına göre demografik bilgilerin karşılaştırılmasında; cinsiyet, günlük internet kullanım süresi, spor durumu ve algılanan akademik başarı düzeyine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir. Katılımcıların yaşam doyum puanlarının demografik bilgilerine göre karşılaştırılmasında ise cinsiyet, algılanan aile aylık gelir düzeyi ve algılanan akademik başarı düzeyi değişkeninde anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir. Katılımcıların porteus zekâ puanına göre karşılaştırılmasında, 63'ünün üstün zekâlılar, 280'inin normal zekâlılar, 37'sinin ise gerizekalılar olarak adlandırabileceğimiz grupta oldukları görülmektedir. Katılımcıların duygusal zeka puanları ve porteus zeka puanları arasındaki ilişkide duygusal farkındalık (r= ,101) ve motivasyon (r= ,155) alt boyutunda pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Katılımcıların duygusal zekâ puanlarının fiziksel aktiviteye yönelik tutum puanları arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Katılımcıların duygusal zekâ puanları ve yaşam doyum puanları arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Yani katılımcıların duygusal zekâ düzeyleri arttıkça, yaşam doyum puanları da artmaktadır. Elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmış ve önerilere yer verilmiştir. | tr_TR |
dc.description.abstract | The aim of this research it is an investigation of physical activity attitudes and life satisfaction levels of secondary school students with different intelligence characteristics. The universe of research, T.C. The Ministry of National Education consists of secondary school students who are in the coverage area of the Kastamonu Provincial Directorate of National Education. From within the sample group of the research is based on the possibility of the universe in an easy way the method of sampling the sampling method, which is not Şehit Osman Yilmaz, Middle School, Secondary School, Şehit Necmi Yıldırım, Şehit Ayşe Aykaç boarding school, a martyr to studying in this school Project in Middle School in the academic year 2021-2022 Ansar 6,7 and 8. the class consists of students. In the light of this information obtained, the sample of the research is: 6,7 and 8 in the 2021-2022 academic year. it consists of 380 students selected by easy sampling method out of 976 students who are studying in the classroom. The data collection tool of the research, the descriptive statistics of the demographic information of the students and the students in order to achieve the expert opinion that is created by the researcher by taking "personal information form" and Kocabaş Kucukkaragoz students to determine their level of emotional intelligence (2012), developed by children's emotional intelligence Scale" to measure Students ' attitudes towards physical activity Yildizer and colleagues (2018) developed by, "Physical activity for middle school students attitude scale" to measure the life satisfaction levels of students Gaderman the original form, Reichl, and Zumbo (2009), developed by adaptation made by a Turkish Altay sour and Form 5 questions with 5-point Likert-type single-factor "life satisfaction scale for children (CYDO)" Porteus maze tests were used to measure practical intelligence. This test is a cognitive intelligence test developed by psychology professor Stanley Porteus from the University of Hawaii. The adaptation in our country was made by Beglan Toğrol. The obtained data were encoded and transferred to the SPSS 25 package program, frequency and percentage distributions were examined to determine descriptive statistics, t-test, pearson correlation analysis and ANOVA techniques were used. A result of analysis; comparison of demographic data of the participants scores on emotional intelligence, gender, daily internet usage time, the education level of the mother according to the level of academic achievement and perceived statistically significant differences were seen. Participants demographic data for the comparison of scores on attitude towards physical activity, gender, daily internet usage time, the status of sports, and there seem to be statistically significant differences according to the level of perceived academic achievement. When the life satisfaction scores of the participants are compared according to their demographic information, it is seen that there are significant differences in the variables of gender, perceived family monthly income level and perceived academic achievement level. When comparing the participants according to the porteus intelligence score, it is seen that 63 of them are gifted, 280 of them are normal intelligent, and 37 of them are in the group that we can call idiots. In the relationship between the emotional intelligence scores of the participants and the porteus intelligence scores, it was observed that there was a positive low-level relationship in the emotional awareness (Dec= ,101) and motivation (r= ,155) sub-dimensions. It was observed that there is a positive low-level relationship between the emotional intelligence scores of the participants and the attitude scores towards physical activity. Dec. It was observed that there was a low level of positive Deciency between the emotional intelligence scores and life satisfaction scores of the participants. In other words, as the participants' emotional intelligence levels increase, their life satisfaction scores also increase. The findings obtained were discussed in the light of the relevant literature and suggestions were included. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Duygusal zekâ | tr_TR |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Fiziksel aktivite | tr_TR |
dc.subject | Yaşam doyum | tr_TR |
dc.subject | Bilişsel zekâ | tr_TR |
dc.subject | Emotional intelligence | tr_TR |
dc.subject | Sports | tr_TR |
dc.subject | Physical activity | tr_TR |
dc.subject | Life satisfaction | tr_TR |
dc.subject | Cognitive intelligence | tr_TR |
dc.title | Farklı zekâ özelliklerine sahip ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite tutumları ve yaşam doyum düzeylerinin incelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investigation of physical activity attitudes and life satisfaction levels of secondary school students with different intelligence characteristics | tr_TR |
dc.type | masterThesis | tr_TR |
dc.contributor.department | Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.contributor.authorID | - | tr_TR |