Beden eğitimi ve spor öğretmenliği Bölümü öğrencileri ile diğer öğretmenlik branşı öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenlere göre incelenmesi
Özet
Bu araştırmada Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencileri ile diğer öğretmenlik branşı öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesi için ilişkisel tarama modeli kullanıldı. Araştırmanın evreni, Bartın Üniversitesi öğretmenlik bölümlerinde bulunan (Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik öğretmenliği ve Sınıf Öğretmenliği) 1622 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubu ise Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünden 97 kişi diğer öğretmenlik branşlarından ise 101 olmak üzere toplamda 198 kişiden oluşmaktadır. Semerci (2016)'nın geliştirdiği "Eleştirel (Kritik) Düşünme Eğilimi (EDE) Ölçeği" ve Owen & Froman (1988) tarafından oluşturulan ve Ekici (2012) tarafından Türkçeye uygun hale getirilen "Akademik Öz yeterlik Ölçeği" ile toplanmıştır. Öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyleri ve akademik öz yeterlikleri tespit edilmiştir. Veriler SPSS 26 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde bağımsız grupların karşılaştırılmasında t-Testi, ikiden çok küme karşılaştırmalarında ise One Way ANOVA testinden ve eleştirel düşünme düzeyi ve akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek için korelasyon analizi yapıldı. Araştırmanın sonucunda, Beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları ile diğer öğretmenlik branşı adaylarının, cinsiyetleri, anne ve baba eğitim durumu, düzenli olarak kitap okumak, düzenli olarak spor yapmak, aile gelir durumu, bölüm ve sınıf değişkenleri ile eleştirel düşünme ve akademik öz yeterlikleri arasında anlamlı bir farklılık oluşmamıştır. Ayrıca eleştirel düşünme düzeyi ve akademik öz yeterlik inancı arasında pozitif yönlü ve orta düzey bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyleri arttıkça akademik öz yeterliklerinin de arttığı tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to examine the relationship between the critical thinking levels and academic self-efficacy of physical education and sports teaching department students and other teaching departments according to some variables. Relational survey model was used to determine the relationship between students' critical thinking levels and academic self-efficacy. The universe of the research consists of 1622 students in the teaching departments of Bartın University (Social studies teacher, Turkish teacher, Primary school mathematics teacher, Psychological counseling and Guidance teacher and Classroom teacher). The study group consists of 198 people in total, 97 from the Physical Education and Sports Teaching department and 101 from other teaching branches. It was collected with the "Critical Thinking Disposition (EDE) Scale" developed by Semerci (2016) and the "Academic Self-Efficacy Scale" created by Owen and Froman (1988) and adapted to Turkish by Ekici (2012). Students' critical thinking levels and academic self-efficacy were determined. The data were analyzed with the SPSS 26 program. In data analysis, t-Test was used to compare independent groups, One Way ANOVA test was used for comparisons of more than two clusters, and correlation analysis was used to determine the relationship between critical thinking level and academic self-efficacy. At the end of the research, there was a between the gender, mother and father education status, regular reading, sports habits, family income, department and class variables, critical thinking and academic self-efficacy of physical education and sports teacher candidates and other teacher candidates there was remarkable no difference. In addition, a positive and moderate relationship was found between the level of critical thinking and the belief in academic self-efficacy. As students' critical thinking levels increased, their academic self-efficacy also increased.