Finansal okuryazarlık düzeyi ile tasarruf davranışlarının incelenmesi-Bartın ili kamu ve özel sektör çalışanları uygulaması
Özet
20. yy'ın üçüncü çeyreğinden itibaren git gide gelişim hızı artan teknoloji ve globalleşme ile birlikte finansallaşma süreci de hızlı seyir göstermeye başlamıştır. Finansal piyasaların çeşitlilik arz etmesi ve kapsamının daha da genişlemiş olması nihayetinde, bu alanı iyi düzeyde kullanıp kontrol edebilecek bilgi sahibi tutum ve davranışları ekonomik bakımdan da iyi şekilde kontrol edebilecek kişilerin var olması, kişinin kendi bütçesi ve aynı zamanda da ülkenin ekonomisibakımından önem arz eder duruma gelmiştir. Yatırımsal ve tasarrufi araçlara hakim olup bunları iyi bir şekilde analiz edip yorumlayan kişi, alacağı tasarruf kararları ile bu sektörün şekil almasına da önemli bir etkide bulunacaktır. Bunların dışında ülke ekonomilerinin gelişip, sağlıklı bir biçimde gelişim gösterebilmesi için de kişisel manadaki tasarrufların katkısına gereksinim duyulduğu inkar edilemez bir realitedir. Finansal bilgi, tutum, davranışlar ve bunların dışında da sosyo-demografik birtakım niteliklerin, kişilerin tasarruf yapma kararı almalarında ne düzeyde etkisinin olduğu bu noktada önem taşımaktadır. Bireysel tasarruf adına güçlü bir tesirinin olduğu ifade edilen finansal okuryazarlık, ona uygun birtakım politik araç gereç ve dahi kanallar ile bu yönde gelişimi sağlanabilecek bir kavramdır. Tüm bu kapsam dahilinde araştırmamızdaki temel maksat Bartın ilinde ikamet etmekte olan çalışanların sosyo-demografik nitelikleri ile birlikte finansal okuryazarlık bileşenleri olan; finansal davranış, finans bilgisi, tutum düzeylerini ortaya koyabilmek adına ölçülmüş olan bu unsurların, bireylerin göstermiş oldukları tasarruf davranışlarını ve alacağı kararlar üzerinde etkisinin bulunup bulunmadığının neticelerini sunmaktır. Bu doğrultuda Bartın ilinde yürütülen ve toplamda 476 kişiye anket uygulanmış ve analiz sonucunda birtakım bulgulara ulaşılmıştır. Finansal okuryazarlık düzeyi ile katılımcıların demografik özellikleri arasındaki ilişkiye yönelik elde edilen sonuçlara bakıldığında cinsiyet ile finansal okuryazarlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yaş ile finansal okuryazarlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Medeni durum ile finansal okuryazarlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim düzeyi ile finansal okuryazarlık düzeyi arasındaki ilişkiye dönük elde edilen sonuçlara bakıldığında ise anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tasarruf yapma durumu ile katılımcıların demografik özellikleri arasındaki ilişkiye yönelik elde edilen sonuçlara bakıldığında cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi, aylık gelir düzeyi, çalışılan kurum, hane halkı tipi kredi kartı kullanma durumu ile tasarruf yapma durumu arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Aylık gelir düzeyi ile finansal okuryazarlık düzeyi arasındaki ilişkiye dönük elde edilen sonuçlara bakıldığında ise anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Since the third quarter of the 20th century, the financialization process has started to show a rapid course with technology and globalization, whose development speed has increased gradually. The existence of people who can control the behavior economically has become important in terms of one's own budget and the economy of the country at the same time. The person who has a good command of investment and savings tools, who analyzes and interprets them well, will help this sector to take shape with the savings decisions he will make. Apart from these, it is an undeniable reality that the contribution of personal savings is needed in order for the country's economies to develop and develop in a healthy way. At this point, it is important to what extent people decide to save. Financial literacy, which is stated to have a strong effect on individual savings, is a concept that can be developed in this direction with some appropriate political tools and even channels. The main purpose of our research is within this scope. This study, which was measured in order to reveal the financial behavior, financial knowledge, and attitude levels of the employees residing in Bartın province, together with their socio-demographic characteristics, are the components of financial literacy. It is to present the results of the saving behaviors of individuals and whether they have an effect on the decisions they will take. In this direction, a survey conducted in Bartın province and a total of 476 people were applied and some findings were reached as a result of analysis. When the results obtained regarding the relationship between financial literacy level and demographic characteristics of the participants were examined, it was concluded that there was no significant relationship between gender and financial literacy level. It has been determined that there is a significant relationship between age and financial literacy level. It was concluded that there is no significant relationship between marital status and financial literacy level. When the results obtained regarding the relationship between education level and financial literacy level are examined, it is concluded that there is a significant relationship. When the results obtained regarding the relationship between saving status and demographic characteristics of the participants were examined, it was concluded that there was no significant relationship between gender, age, marital status, education level, monthly income level, institution of employment, household type credit card use and saving status. When the results obtained regarding the relationship between monthly income level and financial literacy level are examined, it is concluded that there is a significant relationship.