Spor lisesi öğrencilerinin COVID-19 fobisi ile iyimserlik-kötümserlik durumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi
Özet
Pandemi sürecinde alınan tedbirlerle birlikte kısmi ve genel karantina uygulamalarının, gıda ve temizlik ürünlerine ulaşmada yaşanan sıkıntıların kişi psikolojisinde korku ve kaygı durumlarını hakim kılabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada Covid 19 fobisi ile iyimserlik kötümserlik durumları arasındaki ilişkiler ortaya konmaya çalışılırken ilgili literatür taranarak Covid 19 pandemisi ile birlikte geçmişten günümüze Dünya tarihinde yaşanan pandemiler, ergenlik, iyimserlik- kötümserlik gibi alt başlıklardan faydalanılmıştır. Bu çalışmanın amacı, Spor Lisesi Öğrencilerinin Covid 19 Fobisi ile İyimserlik Kötümserlik durumları arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Çalışmaya Düzce Spor Lisesi'nde okuyan 84 kadın ve 95 erkek olmak üzere 179 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin Koronavirüs fobilerini ölçümlemek üzere "COVID-19 Fobisi Ölçeği (C19P-S)" ile gençlerin iyimserlik ve kötümserlik düzeylerini belirlemek amacıyla "Ergenlerde İyimserlik Kötümserlik Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Aynı zamanda bağımsız örneklemler (Independent-Samples) t-testi analizi, One-Way ANOVA (Tek Yönlü Varyans Analizi) ve pearson korelasyon analizleri kullanılmıştır. Öğrencilerin Covid 19 fobisi durumları ile kötümserlik düzeyleri arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin cinsiyetleri ile Covid 19 fobisi ölçeğinin psikolojik, somatik, sosyal ve ekonomik alt boyutları arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin yaş, sınıf, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, Covid geçirme durumu ve fobiye sahip olma durumu arasında ise anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin iyimserlik ve kötümserlik düzeyleri ile cinsiyet, yaş, sınıf, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, Covid geçirme durumu ve fobiye sahip olma durumu arasında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. It is thought that partial and general quarantine practices, along with the measures taken during the pandemic process, and the difficulties experienced in accessing food and cleaning products can make fear and anxiety situations dominant in the psychology of the person. In this study, while trying to reveal the relationships between Covid 19 phobia and optimism and pessimism, the relevant literature has been scanned and sub-headings such as Covid 19 pandemics, pandemics from past to present, adolescence, optimism-pessimism have been used. The aim of this study is to examine the relationships between Covid 19 Phobia and Optimism and Pessimism status of Sports High School Students. 179 students, 84 female and 95 male, studying at Düzce Sports High School participated in the study. The "COVID-19 Phobia Scale (C19P-S)" was used to measure the coronavirus phobias of the students, and the "Optimism Pessimism Scale for Adolescents" was used to determine the optimism and pessimism levels of the youth. The research was designed according to the relational screening model. At the same time, Independent-Samples t-test analysis, One-Way ANOVA (One-Way Analysis of Variance) were used. There was a positive and low-level significant relationship between the students' Covid 19 phobia and their pessimism levels. It was determined that there was a significant difference between the gender of the students and the psychological, somatic, social and economic sub-dimensions of the Covid 19 phobia scale. It was determined that there was no significant difference between the students' age, class, mother's education, father's education, Covid status and phobia. It was determined that there was no significant difference between the optimism and pessimism levels of the students and gender, age, class, mother's education level, father's education level, Covid status, and having a phobia.