E-ticaret ile ilgili akademik yayınların bibliyometrik haritalama yöntemi ile analizi
Özet
Küreselleşmenin etkisiyle oluşan Pazar algısı ve teknolojik faaliyetler gün geçtikçe değişime ve yeniliğe uğramaktadır. Bununla birlikte dünya nüfusundaki artışın da buna etki ettiği gösterilmektedir. Bu çalışmada; hayat şartlarının hızlı bir şekilde değiştiği ve sürekli olarak insan gereksinimlerinin çevrelendiği dünya koşullarında, insan ihtiyaçları ve kısıtlı zaman kavramı ele alındığında teknolojik faktörlerin ortaya çıktığı görülmektedir. Artık insanlar alışverişlerini sanal ortamda yaparak vakitlerini daha iyi değerlendirmekte ve bu nedenle her 100 kişiden yaklaşık 80'i e-ticaret sitelerinde alışveriş yapmaktadır. Özellikle son yıllarda yaşanan salgın ve benzeri koşullarda, insanlar daha fazla e-ticarete yönelmektedirler. Dijital teknoloji algısının oluşmasıyla birlikte, pazar koşullarında oluşan algı müşterileri daha çok dijital ortama uygun hale getirmiştir. İşletmeler de müşterilerini daha fazla çekebilmek için dijital pazarlama stratejilerini kullanmaktadırlar. Bu bağlamda, müşteri portföyüne ayak uydurmak isteyen satıcılar rekabet içinde olacaklardır. Bu çalışmada, bibliyometrik analizler yapılarak alanda en çok yayın yapan kişiler, kurumlar ve ülkeler hakkında bilgi verilecek; en fazla atıf yapılan çalışmalar ve yazarlarının kimler olduğuna değinilecek; akademik çalışmaların özetlerinin bibliyometrik haritası çıkarılacak ve terimlerin birbirleriyle olan ilişkileri tanımlanacaktır. Bu sayede alanın mevcut durumu görülerek ileride yapılacak çalışmalar için yorumlar yapılacaktır. Ayrıca son beş yılda alanın nasıl değiştiğini göstermek için yıllık bibliyometrik haritalar oluşturulacak ve değişiklikler betimlenecektir. Bu çalışmada; bibliyometrik analizler yapılarak alanda en çok yayın yapan kişiler, kurumlar ve ülkeler hakkında bilgiler verilecektir. Daha sonra ise, alanda en fazla atıf yapan çalışmaların ve yazarlarının kimler olduğuna değinilecektir. En son olarak ise, akademik çalışmaların özetlerinin bibliyometrik haritası çıkartılıp terimlerin birbirleri ile olan ilişkileri tanımlanacaktır. Bu sayede alanın mevcut durumu görülerek ileride nelere yoğunlaşması gerektiği hakkında yorumlar yapılacaktır. Ayrıca alanın son beş yılındaki değişimi göstermek için yıllık olarak bibliyometrik haritalar oluşturulup değişikliklerin neler olduğu betimlenecektir. The study highlights the constant evolution and change in market perceptions and technological activities, which are influenced by globalization and the increasing world population. As human needs are constantly changing and limited time is a concern, technological factors have emerged to cater to these demands. E-commerce has become a popular way for people to shop, with approximately 80 out of 100 people using online platforms for their purchases. Especially in recent years, due to the pandemic and similar circumstances, e-commerce has become even more prevalent. The development of digital technology has made customers more suitable for the digital environment, and businesses are using digital marketing strategies to attract more customers. Competitiveness is necessary for sellers who wish to keep up with their customer portfolio. Through bibliometric analyses, this study provides information on the individuals, institutions, and countries that publish the most in the field. It also examines the authors and studies with the most citations and creates a bibliometric map of the abstracts of academic studies, defining the relationships between terms. By examining the current state of the field, the study aims to make comments on what future studies should focus on. It also creates annual bibliometric maps to demonstrate the changes in the field over the last five years and to describe these changes.