Evrensel tasarıma dayalı öğrenme ilkeleri ile desteklenmiş proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin motivasyon ve 21. yüzyıl becerilerine etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı evrensel tasarıma dayalı öğrenme ilkeleri ile desteklenmiş proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin motivasyon ve 21. yüzyıl becerilerine etkisi hakkında görüşlerini belirlemektir. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden gömülü desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda deneysel desenlerden ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen, nitel boyutunda durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 öğretim yılında Zonguldak İli Kdz. Ereğli İlçesinde bulunan bir Anadolu Lisesinin 11. Sınıf düzeyinde iki farklı sınıfta öğrenim gören toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Bu sınıflardan biri evrensel tasarıma dayalı öğrenme ilkeleri ile desteklenmiş proje tabanlı öğrenme modelinin uygulandığı deney grubunu, diğer sınıf ise mevcut öğretim programını uygulayan kontrol grubunu oluşturmaktadır. Çalışma grubunu oluşturan sınıf/şube belirlenmesinde çalışmanın yapıldığı okuldaki mevcut sınıfların akademik başarıları göz önünde bulundurulmuştur. Deneysel uygulama 2019-2020 öğretim yılında 10 hafta süre ile uygulanmış olup dersler deney grubunda evrensel tasarım ilkelerine dayalı proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda, yarı deneme modellerinden eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Nicel boyuttaki veriler "21. Yüzyıl Öğrenen Becerileri Kullanımı Ölçeği" ile "Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel Stratejileri Ölçeği" aracılığıyla toplanmıştır ve veri araçları her iki grup için öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS 22.0 (The Statistical Packet for The Social Sciences) paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada iki farklı grup arasındaki ortalamaların karşılaştırılmasında bağımsız gruplar için t testi (independent samples t test), bir grubun farklı zamanlardaki iki farklı ölçümü için bağımlı gruplar için t testi (Paired samples t test) kullanılmıştır. Ayrıca öntest puanlarından bağımsız olarak son test puanları arasında gruplar arasındaki farklılaşmanın test edilmesi için Kovaryans analizi (Ancova) kullanılmıştır. Çalışmanın nitel boyutundaki veriler için ise görüşme, gözlem ve rubrikler kullanılmıştır. COVID-19 nedeni ile uzaktan eğitim süreci devam ettiği için görüşme formları e-mail yoluyla öğrencilerden toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde kullanılan görüşme formları değerlendirilirken içerik analizi kullanılmıştır. İçerik analizi için MAXQDA 20 paket programı kullanılmıştır. Görüşme formlarından elde edilen kodlamalar MAXQDA programına aktarılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel verilere göre deney ve kontrol grubu öğrenmeye ilişkin motivasyon stratejileri kullanımı (MSLQ) toplam puanları bakımından ön teste göre düzeltilmiş son test ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı fark olduğu görülmektedir. 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile ilgili nicel verilere göre ise deney ve kontrol grubu 21. yüzyıl öğrenen stratejileri becerileri kullanımı (21 YY ÖSBK) toplam puanları bakımından ön teste göre düzeltilmiş son test ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı fark olduğu görülmektedir. 21. yüzyıl becerileri ile ilgili nitel bulgulara göre ise işbirliği, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, sosyal ve kültürel beceriler, özdüzenleme, esneklik ve uyum, zamanı etkin kullanma, farklı bakış açıları geliştirme, teknoloji yardımıyla özgün eserler üretebilme, teknolojiyi etkin kullanabilme becerilerinin geliştiği görülmüştür. The aim of this research is to determine students' views on the effect of project-based learning supported by universal design-based learning principles on motivation and 21st century skills. Embedded design, one of the mixed research methods, was used in the research. In the quantitative dimension of the study, pre-test post-test experimental design with control group and a case study in the quantitative dimension of the research were used. The study group of the research was composed of 60 students from two different classes of 11th grade studying at an Anatolian high school in the district of Karadeniz Ereğli in Zonguldak during the 2019-2020 academic year. One of these classes is the experimental group in which the project-based learning model supported by universal design-based learning principles was applied and the other class is the control group that applies teaching, based on the current curriculum. In determining the class/branch forming the study group, the academic achievements of the existing classes in the school where the study was conducted were taken into consideration. The experimental application lasted for 10 weeks in the 2019-2020 academic year, and the lessons were carried out with a project-based learning approach based on universal design principles in the experimental group. In the quantitative dimension of the study, 'non-equivalent control groups design', one of the semi-experimental models, was utilized. Quantitative data data were collected via 'The 21st Century Learner Skills Use Scale' and 'The Motivational Strategies for Learner Scale which were conducted as a pretest and as a posttest for both groups. The quantitative data obtained were analyzed with the SPSS 22.0 (The Statistical Packet for The Social Sciences) package program. In the study, t test (independent samples t test) was used for independent groups to compare the means between two different groups, and t test for dependent groups (Paired samples t test) was used for two different measurements of a group at different times. In addition, independent of the pre-test scores, analysis of covariance (Ancova) was used to test the difference between the groups in term of the post-test scores. As for the data in the qualitative dimension of the study, interviews, observations and rubrics were used. As the distance education process continued due to COVID-19, interview forms were collected from students via e-mail. Content analysis was used while evaluating the interview forms used in the analysis of qualitative data. MAXQDA 20 package program was utilised for content analysis. The codes obtained from the interview forms were transferred to the MAXQDA program. According to the quantitative data obtained from the research, in terms of the total scores of the experimental and control group using motivational strategies for learner (MSLQ); it was concluded that there is a significant difference in favor of the experimental group between the adjusted post-test averages according to the pre-test. According to the quantitative data on 21st century learner skills, in terms of the total scores of the experiment and control group using 21st century learner strategies skills (21. YY OSBK); it was concluded that there is a significant difference in favor of the experimental group between the adjusted post-test scores according to the pre-test. According to the qualitative findings related to 21st century skills, it was observed that the skills of cooperation, creative thinking, critical thinking, social and cultural skills, self-regulation, flexibility and harmony, effective use of time, developing different perspectives, producing original works by the help of technology, and using technology effectively improved.