Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uygulanan kur sınavlarının geçerlik ve güvenirlik açısından incelenmesi (Bozok Tömer örneği)
Özet
Yabancılara Türkçe öğretiminde uygulanan kur bitirme sınavları, öğrenicilerin bulundukları seviyeden bir üst seviyeye geçmeleri için yapılan sınavlardır. Bu sınavlarda öğrenicilerin bulundukları seviyenin kazanımlarını ve becerilerini edinip edinmedikleri ölçülmektedir. Her kurumun kur bitirme sınavları için belirledikleri başarı puanları vardır. Belirlenen puanı alan öğreniciler bir üst kura geçmektedirler. Belirlenen puanı alamayan öğreniciler ise aynı kuru tekrar etmektedirler. Öğrenicilerin geçerli ve güvenilir sınava girmeleri ise bu sınavlarda hazırlanan testlere bağlıdır. Bu araştırmanın amacı Yozgat Bozok Üniversitesi TÖMER’de uygulanan kur bitirme sınavlarının geçerlik ve güvenirlik açısından görünümünü betimlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın inceleme nesnesini Yozgat Bozok Üniversitesi TÖMER’de uygulanan, 2022-2023 eğitim ve öğretim yılına ait kur bitirme sınavlarının okuduğunu anlama testleri oluşturmaktadır. Araştırma verilerine içerik analizi, betimsel analiz, test ve madde analizleri uygulanmıştır. Araştırmada “Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uygulanan kur bitirme sınavlarının geçerlik ve güvenirlik açısından görünümü nasıldır?” problemine cevap aranmıştır. Geçerliği betimlemek için okuduğunu anlama testlerindeki maddelerin kazanımlarla uyumları, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne ve madde yazma ilkelerine göre dağılımları incelenmiştir. Güvenirliği betimlemek için maddelerin güçlüğü, ayırt ediciliği, testlerin güçlüğü ve güvenirliği incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şunlardır: Yozgat Bozok Üniversitesi TÖMER’de uygulanan kur bitirme sınavlarındaki okuduğunu anlama testi maddelerinin geçerlik analizlerinde; kazanımlarla büyük ölçüde uyumlu olduğu, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre büyük ölçüde alt düzeye uygun olduğu ve yazma ilkelerine bağlı olarak toplam 42 aykırı durumun yer aldığı tespit edilmiştir. Fakat bir testteki maddelerin hatasız, kazanımlarla %100 uyumlu ve üst bilişsel basamakları da içermesi gerekmektedir. Ancak bu şekilde öğrenicilere geçerliği yüksek sınavlar uygulanacaktır. Güvenirlik analizlerinde ise A1 düzeyi okuduğunu anlama testinin kolay güçlükte, iyi düzeyde ayırt edici, bir bütün olarak güvenilir olduğu; A2 düzeyi okuduğunu anlama testinin orta güçlükte, iyi düzeyde ayırt edici, bir bütün olarak kabul edilebilir seviyede güvenilir olduğu; B1 düzeyi okuduğunu anlama testinin orta güçlükte, iyi düzeyde ayırt edici, bir bütün olarak kabul edilebilir seviyede güvenilir olduğu; B2 düzeyi okuduğunu anlama testinin kolay güçlükte, orta düzeyde ayırt edici olduğu, bir bütün olarak güvenilirliğinin kabul edilebilir olmadığı; C1 düzeyi okuduğunu anlama testinin kolay güçlükte, iyi düzeyde ayırt edici, bir bütün olarak güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Fakat bir testin orta güçlükte, iyi düzeyde ayırt edici ve bir bütün olarak güvenilir olması gerekmektedir. Ancak bu şekilde öğrenicilere daha güvenilir sınavlar uygulanacaktır. Course completion exams applied in teaching Turkish to foreigners are exams for students to move from their current level to the next level. In these exams, it is measured whether the learners have acquired the achievements and skills of the level they are in. Each institution has success scores that they set for the course completion exams. The learners who get the determined score pass to the next level. The learners who cannot get the determined score repeat the same level. Students taking valid and reliable exams depend on the tests prepared in these exams. The aim of this research is to describe the appearance of the course completion exams applied in Yozgat Bozok University TÖMER in terms of validity and reliability. The case study method, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. The study object of the research is the reading comprehension tests of the course completion exams for the 2022-2023 academic year, applied at TÖMER at Yozgat Bozok University. Content analysis, descriptive analysis, test and item analysis were applied to the research data. In the research, “How is the view of the course completion exams applied in teaching Turkish as a foreign language in terms of validity and reliability?” The answer to the problem has been sought. In order to describe the validity, the compatibility of the items in the reading comprehension tests with the achievements, their distribution according to the Revised Bloom's Taxonomy and the principles of item writing were examined. In order to describe the reliability, the difficulty, discrimination, difficulty and reliability of the tests were examined. The findings obtained as a result of the research are as follows: In the validity analyzes of the reading comprehension test items in the course completion exams applied at Yozgat Bozok University TÖMER; It has been determined that it is largely compatible with the achievements, it is largely suitable for the lower level according to the Revised Bloom Taxonomy, and there are a total of 42 outliers depending on the writing principles. However, the items in a test must be error-free, 100% compatible with the achievements, and include metacognitive steps. Only in this way, students will be given exams with high validity. In the reliability analyzes, on the other hand, the A1 level reading comprehension test was easily difficult, discriminating at a good level, and was reliable as a whole; A2 level reading comprehension test is moderately difficult, well discriminating, and reliable as a whole; The B1 level reading comprehension test is moderately difficult, discriminating at a good level, and as a whole, it is reliable at an acceptable level; The B2 level reading comprehension test is of easy difficulty, moderately distinctive, and its reliability as a whole is not acceptable; It was determined that the C1 level reading comprehension test was easily difficult, discriminating at a good level, and reliable as a whole. However, a test must be of medium difficulty, well discriminating, and reliable as a whole. Only in this way will more reliable exams be applied to learners.