İhtiyaç odaklı Kur’ân kurslarındaki din öğretmi’nde kullanılan hadîsler üzerine bazı mülâhazalar
Özet
Kur’ân Kursları, Yaygın Din Eğitimi’nin yapıldığı en önemli kurumlardan bir tanesidir. Araştırmamız,
Yaygın Din Eğitimi kurumu olan İhtiyaç Odaklı Kur’ân Kurslarında okutulan hadîsler ve bu kurumlarda
görevli Kur’ân Kursu öğreticileri ile görüşülüp onlara yönelttiğimiz açık uçlu sorular ve bunlara verilen
cevaplar, bu soru ve cevapların değerlendirilmesi yönündedir. Yaygın Din Eğitimi kapsamında olan
Kur’ân Kurslarındaki Din Eğitimi ile ilgili kısa bilgilere yer verilmiştir. Aynı zamanda Hz.Peygamber’in
(s.a.s.) hadîslerde eğitim ve öğretim metoduna değinilmiştir. Hadîslerin Din Eğiti öğrenim ve öğretiminde
Hz.Peygamber (s.a.s.) rehberliğinde nasıl bir yol izlenmesi gerektiğini işaret edilmiştir.
Âyet ve hadîsler, temel kaynaklarımızdır. Hadîsler, inanç esasları, ibadet, muâmelât ile ilgili alanlarda
her noktada temel kaynağımızdır. Din Eğitimi verilirken de temel iki kaynağımız Kur’ân-ı Kerîm ve
hadîslerle irtibatlı bir eğitim söz konusudur. İhtiyaç odaklı Kur’ân Kurslarında daha çok ele alınan
hadîsler ve bunların öğretimini ele almak araştırmamızın amacı kapsamındadır.
Araştırmamızda anket modeli kullanılmış olup yedi adet açık uçlu soru hazırlanıp, yapılan
görüşmelerde öğreticilere kişisel görüş ve ifadelerini sunma imkân sağlanmıştır. Evren ve örneklemini
Ankara Mamak İlçesindeki merkez ve köylerde görev yapan öğreticiler oluşturmuştur.
Kur’ân Kursları, Diyanet İşleri Başkanlığı’nın denetiminde Kur’ân-ı Kerîm ve Temel Dinî Bilgiler
derslerinin öğretimi amacıyla açılan Yaygın Eğitim Kurumları’dır. Bilindiği gibi Kur’ân ve Sünnet, İslâm
dininin temel iki kaynağı aynı zamanda İslâmî eğitim-öğretim geleneğinde daima ilk sırada yer alan
temel eğitim-öğretim alanlarıdır. Hz.Muhammed’e (s.a.s.) Peygamberlik görevi (risâlet) verilmesiyle
birlikte oluşmaya başlayan Sünnet’in, dinin ana kaynağı olan “Kur’ân’ın Açılımı” ve “Nebevî Tefsîri”
olarak genel bir bilgi hazînesi konumunda daima ön planda tutulmasıdır. Dolayısıyla, Sünnet bilgisi olanhadîslerin öğrenim ve öğretimi, risâletle birlikte başlayan bir süreçtir. Hz.Peygamber’in (s.a.s) vefatının
ardından “Âlimler, Peygamberlerin vârisidir.” (Ebû Dâvûd, 1992: İlim, 1; et-Tirmizî, 1992: İlim, 19;
İbn Mâce, 1992: Mukaddime, 17) Hadîsi uyarınca kendilerini Hz.Peygamber’in (s.a.s.) ilim vârisleri
olarak kabul eden Sahâbe-i Kirâm ve onlardan sonra gelen Tabîûn bulundukları yerlerde Sünnet bilgisini
başkalarına öğretme konusunda büyük bir sorumluluk bilinci içinde olmuşlardır. Bu sayede hadîs
öğrenim ve öğretimi nesiller boyu devam edegelmiştir. Böylece Hz.Peygamber’in (s.a.s.) risâletiyle
birlikte onun rehberliğinde örgün ve yaygın şekilde başlayan hadîs/Sünnet öğrenim ve öğretimi zaman
içinde meydana gelen gelişmeler ve değişmeler neticesinde kurulan özel veya genel eğitim öğretim
müesseselerinde sistemleşip kurumlaştırılmıştır. Bu müesseselerden bir tanesi de günümüzde Kur’ân-ı
Kerîm’in yanında, hadîs eğitiminin de verildiği Kur’ân Kurslarıdır. Kur’ân Kurslarında okutulan
hadîsleri ele almadan önce Hz. Peygamber’in (s.a.s) rehberliğinde hadîs eğitim ve öğretim faaliyetlerini
ele almayı uygun gördük.