Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan Yeni İstanbul B1 ve B2 ders kitaplarındaki konuşma etkinliklerinin incelenmesi
Özet
Bu yüksek lisans tezi, Yeni İstanbul B1 ve B2 seviyelerindeki Türkçe öğretimi kitaplarını konuşma etkinlikleri ve beceri alanları açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda altı temel soru ile kitaplar detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. İlk olarak, konuşma etkinliklerinin ünite içindeki dağılım oranlarına bakılmıştır. İkinci olarak, konuşma etkinliği türlerinin dağılım oranı incelenmiştir. Üçüncü soruda, konuşma etkinliklerinin diğer becerilerle ilişkilendirilmesi oranı araştırılmıştır. Dördüncü soru kapsamında, konuşma alanına ayrılan yer diğer beceri alanlarına göre oranı değerlendirilmiştir. Beşinci soruda, konuşma için hazırlayıcı unsur, görsellerin durumu, gerçeğe uygunluk ve dil alanı açısından Yeni İstanbul B1 ve B2 kitaplarının durumu ele alınmıştır. Son olarak, altıncı soruda, kitapların ADOÇEP üretimsel konuşma ve etkileşimli konuşma becerileri ile uyumu incelenmiştir. Bu tez, yabancılara Türkçe öğretimi konusunda önemli bir katkı sağlayarak, Yeni İstanbul B1 ve B2 seviyelerindeki kitapların konuşma etkinlikleri ve beceri alanları açısından etkinliğini ve uyumunu değerlendirmeye yönelik kapsamlı bir analiz sunmaktadır. Bu sayede, Türkçe öğretim materyallerinin daha etkili ve verimli hale getirilmesine katkıda bulunmayı hedeflemektedir. This master's thesis aims to analyze the Turkish language teaching books at Yeni İstanbul B1 ve B2 levels in terms of speaking activities and skill areas. In line with this objective, the books have been thoroughly examined through six main questions. Firstly, the distribution ratio of speaking activities within each unit has been examined. Secondly, the distribution ratio of types of speaking activities has been analyzed. In the third question, the ratio of linking speaking activities to other skills has been investigated. Under the scope of the fourth question, the allocation of space for speaking activities has been evaluated in comparison to other skill areas. The fifth question discusses the status of the New Istanbul B1 and B2 books regarding preparatory elements for speaking, the condition of visuals, authenticity, and language domain. Finally, the sixth question explores the alignment of the books with CEFR CEFR productive speaking and interactive speaking skills. This thesis provides a significant contribution to the teaching of Turkish as a foreign language by presenting a comprehensive analysis of the effectiveness and compatibility of speaking activities and skill areas in the New Istanbul B1 and B2 level books. Through this research, it aims to contribute to the enhancement of Turkish language teaching materials to make them more effective and efficient.