Öğretmenlerin teknopedagojik öz yeterlikleri ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, öğretmenlerin teknopedagojik öz yeterlikleri ile öğretmen öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin ve bu öz yeterliklerin bazı değişkenlere göre değişip değişmediğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sırasında ilk olarak konuya ilişkin kavramsal çerçeve oluşturulmuş daha sonra ise veri toplanmıştır. Araştırmaya Konya ilinin merkez ve ilçelerinde görev yapan 217 öğretmen katılmıştır. Araştırmanın verileri Google forms üzerinden yayımlanan ölçekler yoluyla toplanmıştır. Öğretmenlere demografik özelliklerini içeren kişisel bilgi formu, öğretmen öz yeterlik ölçeği ve teknopedagojik öz yeterlik ölçeği uygulanmıştır. Toplanan verilerin analizi için SPSS 22.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ikili değişkenlerin karşılaştırılması için ilişkisiz örneklem t-testi, üç ve üçten fazla değişkenin karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi uygulanmıştır. Korelasyon analizinde ise Pearson testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen öz yeterlik düzeyi ile teknopedagojik öz yeterlik düzeyleri arasında pozitif yönlü yüksek korelasyon olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öz yeterlik düzeyleri ve teknopedagojik öz yeterlik düzeylerinde cinsiyet, branş, yaş, kıdem ve anne eğitim durumu değişkenleri bakımından anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Teknopedagojik öz yeterlik alt boyutlarından tasarım boyutunun branş değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Din kültürü ve sosyal bilgiler dersi öğretmenlerinin tasarım alt boyutu puanlarının Türkçe, Fen bilgisi, Bilişim ve İngilizce dersi öğretmenlerine göre daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Baba eğitim durumu değişkenine göre teknopedagojik öz yeterlik ve alt boyutlarından tasarım, uygulama ve uzmanlaşmada anlamlı bir farklılık olduğu etik boyutunda ise anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Baba eğitim durumu lise olan öğretmenlerin puanlarının; teknopedagojik öz yeterlik düzeyleri, uygulama ve uzmanlaşma alt boyutlarında, baba eğitim durumu ilkokul ve ortaokul olan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Tasarım alt boyutunda ise baba eğitim durumu ilkokul olanların lise olanlara göre düşük olduğu tespit edilmiştir. Hizmet içi eğitime katılım durumlarına göre öğretmen öz yeterlik ve teknopedagojik öz yeterlik ve alt boyutları bakımından anlamlı bir farklılık olduğu, hizmet içi eğitime katılan öğretmenlerin katılmayanlara göre daha yüksek düzeyde puanlara sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmenlere verilecek hizmet içi eğitimlerinin artırılması, ihtiyaca yönelik olması ve zorunluluk haline getirilmesi önerilmiştir. In this research, it is aimed to examine the relationship between technopedagogical self-efficacy and self-efficacy of teachers and to examine the change of these variables according to some factors such as age, gender, experience and parents' level of education. The survey design was used in this research. During the research, a conceptual framework on the subject was first created, and then data collection was carried out. 217 teachers working in the city centre and districts of Konya province participated in the research. The data of the research were collected online, via the Google forms. The personal information form, teacher self-efficacy scale and technopedagogical self-efficacy scale were applied. The statistical program of SPSS 22 was used in the analysis of the collected data. In the research, it was observed that the technopedagogical self-efficacy scale and its sub-dimensions showed a normal distribution. An independent samples t-test was used for the analysis of binary variables, and a one-way ANOVA test was used for the comparison of three and more variables. It was determined that the teacher self-efficacy scale did not exhibit a normal distribution. Pearson's test was applied in the correlation analysis. The significance levels of 0.05 and 0.01 values were taken into account in the research. As a result of the research, it has been found that there is a positive, high correlation between teacher self-efficacy level and technopedagogical self-efficacy levels. It was concluded that there is no significant difference in the self-efficacy levels of teachers and technopedagogical self-efficacy levels in terms of gender, branch, age, seniority and parents' educational status variables. It was concluded that the design dimension of the teachers' technopedagogical self-efficacy sub-dimensions differs significantly according to the branch variable. English, Science, religion and social studies teachers' design sub-dimension scores were found to be lower than Turkish, Science, Informatics and English teachers. It was concluded that the scores of Turkish teachers were also higher compared to the scores of classroom teachers. It has been found that there is a significant difference in design, application and specialization from technopedagogical self-efficacy and its sub-dimensions according to the father's educational status variable, while there is no significant difference in the ethical dimension. In the sub-dimensions of technopedagogical self-efficacy levels, application and specialization, it has been found that the scores of teachers whose paternal educational status is high school are higher than those of elementary and secondary school teachers. In the design sub-dimension, it was found that those who are elementary school are lower than those who are high school. It was concluded that there is a significant difference between teacher self-efficacy and technopedagogical self-efficacy and its sub-dimensions according to their participation in in-service education, and that teachers who participate in in-service education have higher level scores than those who do not. Dec. In line with the results obtained, it was proposed to increase the in-service training to be provided to teachers, to direct it to needs and to make it mandatory.