Yı̇yecek ı̇çecek ı̇şletmelerı̇ çalışanlarının örgütsel motı̇vasyonlarının performanslarına etkı̇si
Özet
Bu çalışma, günümüz yiyecek içecek sektöründe işletmelerin başarısını etkileyen faktörleri
anlamayı ve özellikle çalışanların örgütsel motivasyonunun bireysel ve toplu performansları
üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Yüksek motivasyona sahip çalışanların iş
yerinde daha mutlu ve bağlı oldukları, bu durumun ise iş görevlerini daha verimli ve kaliteli
bir şekilde yerine getirmelerine katkı sağladığı gözlemlenmiştir. Bu bağlamda, çalışan
motivasyonunun işletme başarısındaki rolü kritik öneme sahiptir. Çalışmanın ana odak
noktalarından biri, yiyecek içecek işletmelerinde çalışanların motivasyonlarının örgütsel
performanslarını nasıl etkilediğini anlamaktır. Çalışmanın yöntemi betimsel bir araştırma
olarak belirlenmiş ve veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Veriler, 2022
yılında Ankara’daki yiyecek içecek işletmelerinde çalışan 600 işgörenden kolayda örnekleme
yöntemi ile toplanmış ve çeşitli analizlerle değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucuna göre,
ekonomik ve psiko-sosyal araçlar motivasyonunun çalışanların performanslarını etkilediğini
fakat örgütsel yönetsel araçlar motivasyonunun çalışanların performanslarını etkilemediği
tespit edilmiştir. Bu bulguların, yiyecek içecek işletmeleri için etkili insan kaynakları
stratejileri ve yönetim pratiğine ışık tutması ve rekabet avantajlarını güçlendirmelerine
yardımcı olması beklenmektedir. This study aims to understand the factors that influence the success of businesses in today's food and beverage industry, particularly to examine the effects of employees' organizational motivation on their individual and collective performance. It has been observed that highly motivated employees are happier and more engaged at work, contributing to more efficient and high-quality performance of their work tasks. In this context, the role of employee motivation in business success is critical. One of the study's main focuses is understanding how employee motivation affects organizational performance in food and beverage businesses. The study method was determined as descriptive research, and a questionnaire form was used as a data collection tool. The data were collected from 600 employees working in food and beverage establishments in Ankara in 2022 by convenience sampling method and evaluated by various analyses. According to the results of the study, it was found that economic and psycho-social means of motivation affect the performance of employees, but organizational managerial means of motivation do not affect the performance of employees. These findings are expected to shed light on effective human resource strategies and management practices for food and beverage businesses and help them strengthen their competitive advantage.