Show simple item record

dc.contributor.advisorKaraköse, Gökhan
dc.contributor.authorDiri, İslam
dc.date.accessioned2024-09-26T08:49:09Z
dc.date.available2024-09-26T08:49:09Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024
dc.identifier.citationDiri, İ. (2024). Trafik sayımı lokasyon problemi için yeni çözüm yaklaşımları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsütr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/16463
dc.description.abstractTrafik sayımı, trafik akışını izlemek ve belirli bir süre boyunca bir istasyondan geçen araç nüfusunu ölçmek için kullanılır. Bu sayım bilgileri daha sonra başlangıç-varış seyahat tahmini yapmamızı ve böylece bir ulaşım ağında daha iyi uzun vadeli planlamaya sahip olmamızı sağlar. Ancak bu süreç çok fazla zaman, yatırım ve iş gücü gerektirebilir. Birçok araştırmacı, daha gerçekçi başlangıç-varış seyahat tahmini amacıyla mevcut kaynakların (örneğin emek, zaman, para) optimum kullanımına odaklanmaktadır. Bu nedenle, yönetici veya karar verici, trafik sayım istasyonlarının konumunu, başlangıç-varış çiftleri arasındaki seyahatlerin nasıl gerçekleştiği hakkında bilgi toplayacak şekilde seçer. Konumlama çabasının maliyetini en aza indirirken (yani, minimum sayma istasyonu sayısını bulma), sayım istasyonlarının en uygun yerini bulmayı amaçlayan bu problem literatürde trafik sayımı lokasyon problemi olarak bilinir. Trafik sayımı lokasyon problemleri literatüründe iki temel sorun ortaya çıkmaktadır. (1) Mevcut kesin çözüm yöntemleri düşük hesaplama performansına sahiptir ve bu nedenle yalnızca bir dizi küçük veya orta ölçekli ağa uygulanabilir. (2) Çözülebilecek sınırlı ağ kümesi, bu alandaki yeni sezgisel yöntemlerin etkinliğini değerlendirmek için kullanılabilecek ölçüt kümesini tam olarak kısıtlar. Bu tezin motivasyonu, her iki sorunun çözümünde iyileştirme yapmanın, bu sorunların bir devletin veya ajansın kaynaklarını etkin bir şekilde yönetmek gibi önemli yönetsel kaygıları ele alan büyük, gerçek hayat durumlarına uygulanmasına olanak sağlamada önemli bir adım olduğudur. Bu bağlamda, çalışmamız, tüm başlangıç-varış yolculuk çiftlerinin bağlantısını kesmeyi amaçlayan yeni ve etkili Tamsayı Programlama modelleri sunmaktadır. Tüm potansiyel yolların üretilmesine ihtiyaç duymadan başlangıç-varış çiftlerini izleyebilen bu çalışmadaki önerilen modellerin, iyi bilinen ulaşım ağları üzerinde test edilen kapsayıcı hesaplama deneylerimize göre problemi çözmek için gereken süreyi büyük ölçüde azalttığını gözlemlenmiştir. Bu nedenle, bu tezde önerilen modeller, kısa sürede en uygun çözümü geri getirmenin yanı sıra izlenebilirlik nedeniyle, trafik sayımı lokasyon problemi literatüründeki önemli boşluğu doldurmaktadır.tr_TR
dc.description.abstractTraffic counts are used to monitor traffic flow and measure the vehicle population crossing a station during a certain period of time. This count information then allows us to make origin-destination trip estimation and thus have a better long-term planning in a transportation network. However, this process may demand great deal of time, investment and labor force. Many researchers focus on the optimal usage of available resources (e.g. labor, time, money) for the purpose of the more realistic origin-destination trip estimation. Hence, a manager, or decision maker, selects the location of traffic count stations such that they gather the information how the trips between origin-destination pairs took place. In this regard, the goal of this study is to effectively estimate all origin-destination trips while locating the minimum number of counting stations. This problem is known as traffic counting location problem in the literature, which aims at finding the optimal location of counting stations while minimizing the cost of location effort (i.e., locating the minimum number of counting station). Two main problems arise in traffic counting location problem literature: (1) the existing exact solution methods have poor computational performance and can thus be applied only to only a set of small or middle-sized networks. Moreover, (2) the limited set of networks that can be solved exactly restricts the set of benchmarks that can be used to assess the efficiency of new heuristic methods in this arena. The motivation of this paper is that making improvement to the solution of both problems is an important step to allow these problems to be applied to large, real-life situations addressing such important managerial concerns as managing the resources of a government, or agency, effectively. In this regard, our study presents novel and effective Integer Programming models to solve traffic counting location problem, aiming disconnect all origin-destination trip pairs. We observed that the proposed models in this thesis, tracking origin-destination pairs without needing enumeration of all potential paths, greatly reduced the needed time to solve the problem according to our extensive computational experiments tested on well known transportation networks. Therefore, due to the tractability as well as returning the optimal solution in a short time, the proposed models in this thesis fills the important gap in the traffic counting location problem literature.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherBartın Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMatematiksel modellemetr_TR
dc.subjectOptimizasyontr_TR
dc.subjectTamsayılı programlamatr_TR
dc.subjectTrafik sayım lokasyon problemitr_TR
dc.subjectInteger programmingtr_TR
dc.subjectMathematical modellingtr_TR
dc.subjectOptimizationtr_TR
dc.subjectTraffic counting station problemtr_TR
dc.titleTrafik sayımı lokasyon problemi için yeni çözüm yaklaşımlarıtr_TR
dc.title.alternativeNew solution approaches for the traffic counting location problemtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.authorID-tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record