Peygamberimizin (s.a.s.) aile ve yakınları ile olan iletişimi
Özet
Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.) sadece Allah’ın gönderdiği son peygamberi değil aynı zamanda bir önder, öğretmen, rehber, bir komşu, bir aile reisi ve bir devlet başkanıydı. Onun yakınlarıyla kurduğu ve benimsediği iletişim tarzı ve öğretileri, tarih boyunca Müslüman topluluklar arasında geniş bir etki meydana getirmiştir. Ailesine karşı çok şefkatli ve merhametli olan, onlarla iyi iletişim kuran Hz. Peygamber (s.a.s.), Ashâb-ı Suffa’da eğitim ve öğretim gören ashâbıyla da nezâket ve letâfet ölçülerini aşmamıştır. Ashâbıyla şakalaşmış olsa bile asla hakîkatten ayrılmamış ve onları tahkîr ve rencide edici bir dil kullanmamıştır. Allah Teâlâ, Hz. Peygamberin (s.a.s.) irşâd ve tebliğinde muhataplarına karşı rencide edici bir dil kullanmadığını Âl-i İmrân Sûresi, 159. Âyetinde şöyle beyân etmiştir: “Allah’ın rahmetiyle onlara karşı yumuşak davrandın, yoksa kaba ve katı yürekli olsaydın mutlaka yanından ayrılıp giderlerdi.” Kendisine hizmet eden Enes b. Mâlik, yaptığı veya yapmadığı bir davranış karşısında O’nun şunu niye yaptın?, şunu niçin yapmadın? Gibi ifadeler kullanmadığını ifade etmiştir. Peygamberimizin (s.a.s.) hem âile hem yakınları hem de Ashâb-ı Kirâm’la olan iletişimlerinde nasıl bir tavır sergilediğini? ve nasıl bir uslûb kullandığını? ele aldık. Hem ferdin hem de toplumun eğitim ve öğretimde iletişim diline, eğitim ve öğretimde sabır ve metânetine dair bazı örnekler sunduk. Our Prophet Muhammad (p.b.u.h.) was not only the last prophet sent by Allah, but also a leader, teacher, guide, neighbour, head of the family and head of state. The way he communicated with his loved ones and his teachings have had a wide impact on Muslim communities throughout history. The Prophet Muhammad (p.b.u.h.), who was very compassionate and merciful towards his family and who had good communication with them, never exceeded the standards of kindness and elegance with his companions who were educated and trained in the Ashab-i Suffa. Even when he joked with his companions, he never deviated from the truth and never used a derogatory or offensive language towards them. Allah Almighty has stated in the 159th verse of the Surah Al-i Imran that the Prophet (p.b.u.h.) did not use offensive language towards his interlocutors in his guidance and conveyance of the message: “By the mercy of Allah, you were gentle with them, otherwise if you had been rude and hard-hearted, they would have surely left you.” Anas b. Malik, who served him, stated that he did not use expressions such as “Why did you do this?” or “Why didn't you do that?” when faced with a behavior he did or did not do. We will examine what kind of attitude our Prophet (p.b.u.h.) displayed and what kind of style he used in his communication with his family, relatives and The Honorable Companions. We will give some examples of the communication language of both the individual and the society in education and training, and his patience and fortitude in education and training.