Okumaya ilişkin lisansüstü araştırmaların eğilimleri
Özet
Bu araştırmada okumaya ilişkin lisansüstü araştırmaların eğilimlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma modellerinden doküman incelemesi yönteminde yürütülmüştür. 201 tez, tez inceleme formu kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları şunlardır: Okumaya ilişkin tezlerde 2009’dan sonra büyük bir artış görülmüştür. Tezlerin çoğu Gazi Üniversitesinde ve okuduğunu anlama konusunda yazılmıştır. Çoğunlukla 6-10 arasında araştırma sorusu ele alınmıştır. En çok betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Örneklemde ortaokul öğrencileri çoğunluktadır. Genellikle örneklem büyüklüğü 31-100 arasında, örnekleme yöntemi rastgeledir. En çok kullanılan veri toplama aracı okuduğunu anlama testi, veri analiz yöntemi t testidir. Bu sonuçlara dayanarak konu bakımından yeni öğretim yaklaşımlarına, yöntem bakımından karma araştırmalara ve eylem araştırmalarına, örneklem bakımından Türkçe öğretmeni adaylarına ve karma gruplara; nicel araştırmalarda analiz yöntemi olarak regresyona yönelim önerilmektedir. Veri toplama aracı olarak gözlem, günlük, öz değerlendirme, akran değerlendirme ve ürün dosyasından daha fazla yararlanılabilir. Tezlerin yöntem bakımından daha sağlam temellere oturabilmesi için lisansüstü eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri dersi zorunlu olmalıdır. Ayrıca danışmanların bilimsel araştırmaları daha iyi yönlendirebilmeleri için bilimsel araştırma yöntemleri hakkında bilgilendirilmesi gerekebilir. In this study, the goal was to determine the trends inpostgraduate studies regardingreading. The research was carried out,usingdocument analysiswhich is a qualitative research method. 201 theses and dissertations were analyzed,using a thesis examination form. The findings of the research are as follows: A major increase has been observed in the number of theses onreading since2009. Most of thosetheses were completedat Gazi University and focused onreading comprehension. In those studies, mostly 6-10 research questions were investigated. Descriptive surveymodel was mostly used in them. The samplesweremostlysecondary school students. Usually,the sample size was between 31-100 learners and the sampling method was random. The most commonly used data collection tool was reading comprehension testsand the data analysis method was the t-test. Based on these results, it was suggested that new teachingapproaches in terms of subject,mixed research and action research in terms of method,prospective teachersand mixed groups in terms of sample, andregression as a method of quantitative analysismight beincludedin future studies. Observation, diary, self-evaluation, peer assessment, and portfolio maybe used more as data collection tools. Scientific research methods courses should be compulsory in postgraduate education to write more robust theses in terms of method. In addition, advisors can be informed about scientific research methods so that they can direct scientific researchstudies better.