Yeni gelişmeler ışığında Türkçe öğretimi
dc.contributor.author | Yılmaz, Muamber | |
dc.contributor.editor | Yılmaz, Muamber | |
dc.contributor.other | Yılmaz, Muamber | |
dc.contributor.other | Coşkun, İbrahim | |
dc.contributor.other | Kaya, Dudu | |
dc.contributor.other | Taşkaya, Serdarhan Musa | |
dc.contributor.other | Sidekli, Sabri | |
dc.date.accessioned | 2019-08-02T06:36:25Z | |
dc.date.available | 2019-08-02T06:36:25Z | |
dc.date.issued | 2018-03-01 | |
dc.identifier.isbn | 9786053646723 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11772/1707 | |
dc.description.abstract | Türkçe öğretimi alanındaki yeni gelişmeleri içerisinde barındıran bu kitap yedi bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde çocukta dil gelişimi üzerinde durulmuştur. Bu bağlamda okul öncesi ve ilkokul döneminde çocuğun dil gelişimi vurgulanmıştır. İkinci bölümde dinleme becerisi, dinleme türleri ve dinleme stratejileri üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde konuşma becerisi, konuşmanın yapısal özellikleri, konuşma çeşitleri, konuşmada dikkat edilmesi gereken hususlar, konuşma hataları, konuşma bozuklukları, konuşma becerisini geliştirmede kullanılabilecek etkinlikler yer almaktadır. Dördüncü bölümde okuma, okuma türleri, okuduğunu anlama, okuduğunu anlama stratejileri, akıcı okuma, okuma güçlüğü, sesli okuma hataları ve okuma alışkanlığı üzerinde durulmuştur. Beşinci bölümde yazma, yazma eğitiminin amaçları, yazma yetersizlikleri, yazma becerisinin geliştirilmesi, yazma türleri, planlı yazmada karşılaşılan sorunlar ve planlı yazma modeli ifade edilmiştir. Altıncı bölümde metin, metin türleri ve metin öğretimi yer almaktadır. Yedinci bölümde Türkçe dersinde ölçme-değerlendirme, başlangıç değerlendirme, süreç değerlendirme, sonuç değerlendirme, öğrenme alanlarında ölçme-değerlendirme, Türkçe dersinde kullanılabilecek ölçme araçları üzerinde durulmuştur. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER Ön Söz.................................................................................................................................. iii Bölümler ve Yazarları...........................................................................................................v 1. BÖLÜM DİL ÖĞRETİMİ 1. Giriş....................................................................................................................................1 2. Dilin Tanımı, İşlevi ve Önemi ........................................................................................1 3. Türkçe’nin Dünya Dilleri Üzerindeki Yeri ....................................................................3 4. Dil, Düşünce ve Kültür İlişkisi........................................................................................3 5. Çocuk ve Dil Gelişimi......................................................................................................4 6. Okul Öncesi Dönemde Dil Gelişimi .............................................................................5 6.1. Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Dinleme Becerisi ve Gelişimi...............7 6.2. Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Konuşma Becerisi ve Gelişimi .............7 6.3. Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Görsel Okuma ve Sunu Becerileri ve Gelişimi ...........................................................................................................................8 7. İlkokul Dönemindeki Çocukların Dil Gelişimi ..........................................................9 8. İlkokul Döneminde Okuma Yazma Becerisinin Gelişimi ........................................12 Kaynakça..............................................................................................................................15 2. BÖLÜM DİNLEME EĞİTİMİ 1. İletişim Kurmada Ve Öğrenmede Dinleme................................................................17 2. Dinleme Nedir? ..............................................................................................................20 2.1. Dinlemenin Özellikleri ........................................................................................21 2.2. Dinlemeyi Etkileyen Unsurlar ............................................................................22 3. Dinleme Türleri ..............................................................................................................23 3.1. Genel Olarak Dinleme..........................................................................................23 3.1.1. Etkileşimli Dinleme.....................................................................................24 3.1.2. Etkileşimsiz Dinleme ..................................................................................24 3.2. Amaca Göre Dinleme ..........................................................................................25 3.2.1. Metni Takip Ederek Dinleme.....................................................................25 3.2.2. Ayırt Edici Dinleme.....................................................................................26 3.2.3. Estetik Dinleme (Haz Almak İçin Dinleme)............................................26viii Yeni Gelişmeler Işığında Türkçe Öğretimi 3.2.4 Eleştirel Dinleme ..........................................................................................26 3.2.5. Seçici Dinleme .............................................................................................28 3.2.6. Diyalog ve Sunuya Dayalı Dinleme: .........................................................29 4. Dinleme Stratejileri ........................................................................................................29 4.1. Dinleme Öncesi Stratejiler...................................................................................29 4.1.1. Ön Hazırlık Yapma......................................................................................30 4.1.2. Ön Bilgileri Harekete Geçirme ..................................................................30 4.1.3. Anahtar Kelimelerle Çalışma .....................................................................30 4.1.4. Tahmin Etme................................................................................................31 4.1.5. Amaç Belirleme............................................................................................31 4.2. Dinleme Sürecindeki Stratejiler ..........................................................................31 4.2.2. Tahminler Yapma.........................................................................................31 4.2.3. Gerekli ve Gereksiz Bilgileri Ayırt Etme...................................................32 4.2.4. İzleme Stratejisi............................................................................................32 4.2.5. Not Alma ......................................................................................................32 4.2.6. Soru Cevap Stratejisi ...................................................................................33 4.2.7. Zihinde Canlandırma..................................................................................33 4.2.8. Tahminde Bulunma.....................................................................................33 4.2.9. Tekrar Dinleme ............................................................................................33 4.3. Dinleme Sonrası Stratejiler..................................................................................34 4.3.1. Değerlendirme .............................................................................................34 4.3.2. Özetleme .......................................................................................................35 4.2.3. Çıkarımda Bulunma....................................................................................35 4.3.4. Yeniden İfade Etme......................................................................................35 5. Dinleyici Türleri .............................................................................................................36 5.1. Görünüşte Dinleyici .............................................................................................36 5.2. Seçici Dinleyici......................................................................................................36 5.3. Savunmacı Dinleyici.............................................................................................36 5.4. Tuzak Kurucu Dinleyici .......................................................................................37 5.6. Yüzeysel Dinleyici.................................................................................................37 5.7. Başarılı Dinleyici...................................................................................................37 6. Türkçe Öğretim Programlarında Dinleme .................................................................38 Kaynakça..............................................................................................................................41İçindekiler ix 3. BÖLÜM KONUŞMA EĞİTİMİ 1. Konuşma..........................................................................................................................45 1.1. Konuşmanın Yapısal Özellikleri..........................................................................47 1.2. Konuşmada Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar ..............................................47 1.3. Konuşma Çeşitleri.................................................................................................50 2. Konuşma Becerisinin Geliştirilmesi ............................................................................50 3. Konuşma Becerisinin Geliştirilmesinde Kullanılabilecek Etkinlikler.....................54 3.1. Görüşme ................................................................................................................56 3.2. Radyo-Televizyon Konuşması.............................................................................56 3.3. Sempozyum ...........................................................................................................57 3.4. Konferans ...............................................................................................................57 3.5. Açık Oturum .........................................................................................................57 3.6. Forum .....................................................................................................................58 3.7. Panel........................................................................................................................58 3.8. Münazara ...............................................................................................................58 3.9. Nutuk (Söylev) ......................................................................................................59 3.10. Hikâye-Masal Anlatma ......................................................................................60 3.11. Konuşanı Bul ......................................................................................................60 3.12. İnşat ......................................................................................................................60 3.13. Lipogram (Dudakdeğmez) ................................................................................61 3.14. Drama...................................................................................................................61 3.15. Rol Oynama.........................................................................................................62 3.16. Pantomim.............................................................................................................63 3.17. Taklit.....................................................................................................................63 3.18. Sessiz Sinema.......................................................................................................63 3.19. Konuşma Çarkı ...................................................................................................64 3.20. Konuşma Bileti....................................................................................................64 3.21. Sondaki ile Başla .................................................................................................64 3.22. Konuşturan Şapka...............................................................................................65 4. Konuşma Öğretiminde Öğretmenlere Düşen Görevler............................................65 5. Konuşma Hataları ..........................................................................................................67 5.1. Gecikmiş Konuşma ..............................................................................................68 5.2. Seslendirme Eksikliği ...........................................................................................68 5.3. Kavrama Eksikliği .................................................................................................68x Yeni Gelişmeler Işığında Türkçe Öğretimi 5.4. Çekingenlik............................................................................................................69 5.5. Gereksiz Beden Hareketleri ................................................................................69 5.6. Abartılı Jest Mimik ...............................................................................................70 5.7. Yerel Ağız Kullanımı.............................................................................................70 5.8. Anlatım Bozukluğu...............................................................................................71 5.9. Konuşma Kurallarına Uymama ..........................................................................71 5.10. Gereksiz Söz Söyleme.........................................................................................71 5.11. Argo Kullanma....................................................................................................72 5.12. Atlama ..................................................................................................................72 5.13. Hızlı veya Yavaş Konuşma .................................................................................72 6. Konuşma Bozuklukları .................................................................................................73 6.1. Kekemelik...............................................................................................................74 6.2. Tutukluk .................................................................................................................75 6.3. Dizartri ...................................................................................................................75 6.4. Afazi (Söz Yitimi)..................................................................................................75 6.5. Disleksi ...................................................................................................................75 6.6. Gevşeklik................................................................................................................75 6.7. Artikülâsyon (Eklemleme) Bozuklukları...........................................................76 Kaynakça..............................................................................................................................78 4. BÖLÜM OKUMA EĞİTİMİ 1. Okuma Becerisi ..............................................................................................................81 2. Okuduğunu Anlama ......................................................................................................84 3. Okuduğunu Anlama Türleri .........................................................................................86 3.1. Basit Anlama..........................................................................................................87 3.2. Yorumlayıcı Anlama.............................................................................................87 3.3. Sorgulayıcı Anlama...............................................................................................88 4. Okuduğunu Anlamayı Geliştirme Stratejileri ............................................................89 4.1. Okuma Öncesinde Kullanılabilecek Stratejiler ................................................89 4.2. Okuma Sırasında Kullanılabilecek Stratejiler....................................................90 4.3. Okuma Sonrasında Kullanılabilecek Stratejiler ................................................91 5. Okuma Türleri ................................................................................................................91 5.1. Sesli Okuma...........................................................................................................91 5.2. Sessiz Okuma ........................................................................................................93İçindekiler xi 5.3. Eleştirel Okuma.....................................................................................................94 5.4. Göz Atarak Okuma...............................................................................................94 5.5. Güdümlü Okuma..................................................................................................95 5.6. Serbest Okuma ......................................................................................................96 5.7. Hızlı Okuma ..........................................................................................................96 6. Okuma Güçlüğüne Sahip Okuyucuların Özellikleri ...............................................100 7. Akıcı Okuma.................................................................................................................101 8. Sesli Okuma Hataları ...................................................................................................102 9. Okuma AlışkanlığI.......................................................................................................106 9.1. Okuma Alışkanlığı İle İlgili Yapılan Araştırmalar..........................................108 9.2 Çocuğa Okuma Alışkanlığı Kazandırmanın Yolu ...........................................109 Kaynakça............................................................................................................................111 5. BÖLÜM YAZMA EĞİTİMİ 1. Yazma Nedir? ................................................................................................................113 2. Yazma Eğitiminin Amaçları........................................................................................114 3. Yazma Yetersizlikleri ....................................................................................................117 4. Yazma Becerisinin Geliştirilmesi ...............................................................................119 5. Yazma Türleri................................................................................................................121 6. Planlı Yazmada Karşılan Sorunlar..............................................................................125 7. Planlı Yazma Modeli ....................................................................................................127 Kaynakça............................................................................................................................131 6. BÖLÜM METİN ÖĞRETİMİ Giriş....................................................................................................................................135 1. Metnin Okumadaki Yeri ve Önemi............................................................................136 2. Metin Türleri.................................................................................................................143 2.1. Bilgilendirici Metinler ve Öğretimi ..................................................................144 2.1.1. Bilgilendirici Metin Yapıları.....................................................................146 2.2 Hikâye Edici Metinler ve Öğretimi....................................................................154 2.2.1. Hikaye Metinlerin Analizleri ...................................................................157 Kaynakça............................................................................................................................165xii Yeni Gelişmeler Işığında Türkçe Öğretimi 7. BÖLÜM TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Giriş....................................................................................................................................169 1. Türkçe Dersinde Ölçme Değerlendirme ...................................................................170 1.1. Başlangıç Değerlendirme...................................................................................171 1.2. Süreç Değerlendirme..........................................................................................172 1.3. Sonuç Değerlendirme.........................................................................................173 2. Öğrenme Alanlarında Ölçme ve Değerlendirme.....................................................173 2.1. Okuma Becerisinde Ölçme Değerlendirme ....................................................174 2.2. Yazma Becerisinde Ölçme Değerlendirme......................................................177 2.3. Dinleme/İzleme Becerisinde Ölçme Değerlendirme .....................................179 2.4. Konuşma Becerisinde Ölçme Değerlendirme.................................................179 2.5. Dil Bilgisi Alanında Ölçme Değerlendirme ....................................................180 3. Türkçe Dersinde Kullanılabilecek Ölçme Araçları ..................................................181 3.1. Yazılı Sınavlar ......................................................................................................183 3.2. Sözlü Sınav ...........................................................................................................186 3.3. Çoktan Seçmeli Sınavlar ...................................................................................187 3.4. Doğru-Yanlış Testleri..........................................................................................187 3.5. Eşleştirme Maddeli Sınav...................................................................................188 3.6. Öz Değerlendirme ..............................................................................................188 3.7. Akran Değerlendirme ........................................................................................189 3.8. Performans Değerlendirme ...............................................................................190 3.9. Ürün Değerlendirme/Portfolyo ........................................................................190 3.10. Proje ...................................................................................................................192 3.11. Sunum ................................................................................................................193 3.12. Gözlem ...............................................................................................................193 3.13. Görüşme.............................................................................................................194 3.14. Öğrenci Gözlem Deferi/Anekdotlar .............................................................194 3.15. Günlük................................................................................................................195 3.16. Çeteleme Ölçeği ................................................................................................195 3.17. Kontrol Listesi ...................................................................................................195 3.18. Kavram Haritaları .............................................................................................196 3.19. Çalışma Kâğıtları...............................................................................................196 3.20. Dereceli Puanlama Ölçeği (Rubrik) ...............................................................196 3.21. Tutum Ölçeği ....................................................................................................197İçindekiler xiii 3.22. Yapılandırılmış Tablo (Grid) ...........................................................................197 3.23. Kelime İlişkilendirme Testi .............................................................................198 3.24. Tanılayıcı Dallanmış Ağaç ...............................................................................199 3.25. Sergi ....................................................................................................................199 4. Türkçe Dersinde Sorular .............................................................................................199 4.1. Cevabı Metin İçinde Olan Soru ........................................................................200 4.2. Cevabı Metin Dışında Olan Soru......................................................................200 4.3. Cevabı Metinler Arasında Olan Soru...............................................................201 5. Ölçme Değerlendirme Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar ...................................201 Kaynakça............................................................................................................................205 Yazarlar Hakkında............................................................................................................207 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Pegam Akademi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Türkçe öğretimi | en_US |
dc.subject | Okuma becerisi | en_US |
dc.subject | Yazma | en_US |
dc.subject | Teaching Turkish | en_US |
dc.subject | Reading skills | en_US |
dc.subject | Write | en_US |
dc.title | Yeni gelişmeler ışığında Türkçe öğretimi | en_US |
dc.type | book | en_US |
dc.description.version | 2. Baskı | en_US |
dc.contributor.department | Batın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü | en_US |
Bu öğenin dosyaları:
Dosyalar | Boyut | Biçim | Göster |
---|---|---|---|
Bu öğe ile ilişkili dosya yok. |
Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.
-
Temel Eğitim Bölümü Kitap Koleksiyonu [3]
Temel Eğitim Bölümü'ne ait kitap çalışmalarını içerir