Üstbilişsel düşünme becerilerinin eleştirel düşünme becerileri ve akademik öz-yeterlik ile ilişkisinin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi
Tarih
2019-07Yazar
Karaoğlan Yılmaz, Fatma Gizem
Yılmaz, Ramazan
Üstün, Ahmet Berk
Keser, Hafize
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının üstbilişsel düşünme becerileri ile eleştirel düşünme becerileri ve akademik öz-yeterlikleri arasındaki yapısal ilişkileri incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama yöntemine göre yürütülmüş olup, verilerin analizinde yapısal eşitlik modellemesi yapılmıştır. Araştırmanın verileri 244 öğretmen adayından elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu, Eleştirel Düşünme Standartları Ölçeği, Üstbilişsel Düşünme Ölçeği ve Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri ile üstbilişsel düşünme becerileri arasında pozitif yönlü orta düzeyde, eleştirel düşünme becerileri ile akademik öz-yeterlikleri arasında pozitif yönlü düşük düzeyde, üstbilişsel düşünme becerileri ile akademik öz-yeterlikleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur. The aim of this research is to examine the structural relationships between metacognitive thinking skills, critical thinking standards and academic self-efficacy of teacher candidates. The research was carried out according to the relational survey method and structural equation modelling was done in the analysis of the data. The data of the study were obtained from 244 teacher candidates. Personal information form, Critical Thinking Standards Scale, Metacognitive Thinking Scale and Academic Self-Efficacy Scale were used as data collection tools in the study. The findings of the research show that the teacher candidates have a positive moderate relationship between critical thinking standards and metacognitive thinking skills. There appears to be a positive low level of relationship between critical thinking standards and academic self-efficacy. There appears to be a positive moderate relationship between metacognitive thinking skills and academic self-efficacy. Various suggestions have been made to investigators and researchers in the findings obtained from the research.