Bartın Üniversitesi
Kurumsal Akademik Arşivi
    • English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
  • POLİTİKA
  • REHBER
  • İLETİŞİM
View Item 
  •   Bartın University Dspace
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
  • Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   Bartın University Dspace
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
  • Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

An insight into the attitudes of foreign ESL students to learning Turkish

Thumbnail
View/Open
203-1379-1-PB.pdf (771.6Kb)
Date
2019-06
Author
Şentürk, Burcu
Demir, Hüseyin
Metadata
Show full item record
Abstract
The study investigated the attitudes of foreign students’ toward learning Turkish as a second language. The study was carried out with 30 foreign students studying at Bartın University the Language Education and Instruction Application and Research Center in the 2018-2019 academic year by administering a survey designed on a five-point Likert scale with 43 items. The scales examined in the questionnaire were “integrativeness, attitudes to L2 community, cultural interest, attitudes to learning Turkish, criterion measures, ideal L2 self, ought-to L2 self, family influence, instrumentality (promotion and prevention), and fear of assimilation”. The data were analyzed by using SPSS program. The results revealed that Foreign first-year university students had positive attitudes towards learning Turkish since they need it in their lives and through their education.
 
Çalışmada yabancı öğrencilerin ikinci dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik tutumları incelenmiştir. Çalışma, beşli Likert ölçeğinde 43 maddeden oluşan bir anket uygulanarak, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Bartın Üniversitesi Dil Eğitim ve Öğretim Uygulamave Araştırma Merkezi'nde okuyan 30 yabancı öğrenciyle gerçekleştirildi. Anketteki maddeler, Dörnyei ve Csizér (2006) ve Ryan (2005) tarafından yakın zamanda tasarlanmış bir anketten seçilmiştir. Çalışmanın amacı olarak kullanılan alanlar: bütünlük, bütünleşme, ikinci öğrenilen dil topluluğuna tutum, kültürel ilgi, Türkçe öğrenmeye yönelik tutum, ölçüt önlemleri, ideal ikinci dil öz, kendi kendine ikinci dil edinimi özeti, aile etkisi, araçsallık (tanıtım ve önleme) ve asimilasyon korkusu. Toplanan veriler SPSS istatistik programında tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edildi. Sonuçlar, Yabancı birinci sınıf üniversite öğrencilerinin, enstrümantal nedenlerden ötürü, ikinci bir dil olarak Türkçe öğrendiklerini ve ayrıca, bütünleştirici motivasyonun,bir dereceye kadar katılımcılar için baskın motivasyonel yönelim olduğunu göstermiştir.
 
URI
http://hdl.handle.net/11772/1805
Collections
  • Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Makale Koleksiyonu [6]

DSpace@Bartın is member of:


sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Browse

All of CommunitiesCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournals

My Account

LoginRegister

DSpace@Bartın is member of:

İLETİŞİM BİLGİLERİ

Adres
Bartın Üniversitesi Kutlubey Yerleşkesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Merkez/BARTIN, 74100
E-Posta
acikerisim@bartin.edu.tr
Creative Commons License

DSpace@Bartin by Bartin University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.