Bartın Üniversitesi
Kurumsal Akademik Arşivi
    • English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
  • POLİTİKA
  • REHBER
  • İLETİŞİM
View Item 
  •   Bartın University Dspace
  • Fakülteler
  • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
  • İşletme Bölümü
  • İşletme Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   Bartın University Dspace
  • Fakülteler
  • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
  • İşletme Bölümü
  • İşletme Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reklamların piyasaya giriş engelleri üzerindeki etkileri ve rekabet kurumu uygulamalarının incelenmesi

Thumbnail
View/Open
2011 Reklamların piyasaya giriş engelleri üzerine etkisi.pdf (305.2Kb)
Date
2011
Author
Esen, Şaban
Metadata
Show full item record
Abstract
Serbest piyasa sistemi içinde reklam bir bilgilendirme aracı olarak kullanılabileceği gibi, rakiplerin piyasaya girişini engelleme veya piyasada yerleşik firmaların piyasa dışına çıkarılması amacıyla da kullanılabilir. Reklamların bu şekilde rekabeti olumsuz şekilde kullanılmasını önlemek amacıyla, gelişmiş demokratik ülkelerde piyasaları düzenlemek ve serbest piyasa koşullarının mevcudiyetini sağlamak amacıyla bağımsız kurumlar oluşturulmuştur.Bu çalışmada, reklamların piyasaya girişleri engelleyip-engellemediği konusundaki teorik yaklaşımların (endüstriyel örgütlenme yaklaşımları) ortaya konulması ve ülkemizde piyasaların düzenlenmesi ve denetlenmesi amacıyla oluşturulan Rekabet Kurumu’nun bu konudaki soruşturmalardaki yaklaşımları ortaya koymaya çalışılacaktır.
 
An advertisement can be defined as the actions of a business done in order to inform and persuade the intended consumers by the means of some techniques in return for a coast. According to the perfect competition hypothesis there is no need for advertisement. However, it is essential for the businesses into the market or to eliminate the established business from the market. In developed and democratic countries in order to manage the market some free corporations are founded.In this study, it is aimed to put forward the theoretical approaches (industrial organization approaches) about whether or not the advertisements prevent the entrances into a market and to find out the approaches of the competition board in our country about managing and controlling the markets.
 
URI
http://hdl.handle.net/11772/2137
Collections
  • İşletme Bölümü Makale Koleksiyonu [51]

DSpace@Bartın is member of:


sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Browse

All of CommunitiesCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournals

My Account

LoginRegister

DSpace@Bartın is member of:

İLETİŞİM BİLGİLERİ

Adres
Bartın Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Ağdacı / BARTIN, 74100
E-Posta
acikerisim@bartin.edu.tr
Creative Commons License

DSpace@Bartin by Bartin University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.