Bartın Üniversitesi lisansüstü eğitim öğrencilerinin yaşam boyu öğrenmede anahtar yeterliklere sahip olma düzeyleri
Özet
Bu araştırmanın temel amacı, lisansüstü eğitim öğrencilerinin yaşam boyu öğrenmede anahtar yeterliklere sahip olma düzeylerini belirlemektir. Araştırmada tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 Eğitim Öğretim yılında Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilimleri Enstitüsü ve Sosyal Bilimler Enstitüsünde yüksek lisans öğrenimine devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemi ise bu öğrenciler arasından basit tesadüfi yöntemle seçilen 262 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Şahin, Akbaşlı ve Yanpar Yelken (2010) tarafından geliştirilen " Yaşam Boyu Öğrenme Anahtar Yeterlikleri Ölçeği" kullanılarak elde edilmiştir. Ölçekten elde edilen verilerin aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri belirlenmiş, bağımsız değişkenler arasındaki farkı karşılaştırmak için Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda lisansüstü eğitim öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme anahtar yeterliklerinin "Katılıyorum" düzeyinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar yeterliklerin cinsiyet değişkenine göre sadece ana dilde iletişim yeterliğinde, kadın öğrenciler lehine anlamlı farklılık gösterdiği, diğer yeterlik alanlarında ve ölçeğin genelinde cinsiyete göre anlamlı farklılık bulunmadığı görülmüştür. Lisansüstü eğitimde bulunulan aşama değişkeni açısından sadece ana dilde iletişim yeterliğinde tez aşamasında bulunan öğrenciler lehine anlamlı fark bulunduğu, anahtar yeterliklere sahip olma düzeyi açısından en iyi durumda olan fen bilimleri enstitüsü en düşük düzeyde ise sosyal bilimler enstitüsü öğrencileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The main purpose of this research is to determine the key compentences levels of postgraduate students in lifelong learning. In this study the relational model is used. The population of research are the postgraduate students in Institute of Educational Sciences, Social Sciences Institute and Science Institute at Bartın University in 2014-2015 years. The research dates are collected the students who are selected the simple random method. The study grup of this research consists of the students who are selected the simple random method. The research datas are obtained by using the study named "Lifelong Learning Key Competence Scale" made by Şahin, Akbaşlı and Yanpar Yelken (2010). The arithmetic means and standard deviations of the datas obtained from scale are determined and Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test is used to compare the differences between independent variables. According to results it is observed that the levels of lifelong learning key competences of postgraduate students are "I agree level". According to gender variable, the competences of communication in native language shows significant differences. It is observed that in general scale and between the other competences there is no significant differences. In terms of the postgraduate stage variable, a significant difference for the students in dissertation stage are found in only competences of communication in native language. It is concluded that the level of having key competences of the students in Science Institute is the best, the level of the students in Social Science Institute is lowest.