Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKüçükşen Öner, Ferhunde
dc.contributor.authorGenç, Süreyya
dc.date.accessioned2020-02-05T13:50:28Z
dc.date.available2020-02-05T13:50:28Z
dc.date.issued2019-02-01
dc.identifier.citationKüçükşen Öner, F. & Genç, S. (2019). Looking at the Theme of Poverty in Contemporary Turkish Painting Through Rural and Urban Perspectives: Samples from Neşet Günal and Neş’e Erdok. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(1), 360-388. DOI: 10.14686/buefad.503350en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/2507
dc.description.abstractBeyond being a term in economics, poverty is a reality with which individuals and societies try to come up by developing some methods and which also determines their life styles. Through artistic works, the term poverty can be converted either into a reality which reflects people and their living conditions or into atheme to do a social criticism. She has made drawings of poor people in her paintings such as Konfeksiyon İşçisi(A Worker in Clothing Industry),Berber Çırağı (Apprentice in Barber Shop), Plastik Çiçek Satıcısı (Seller of Plastic Flowers), Cikletçi(Gum Seller), Saltanat (Sultanate), Ağbi Gazete (Brother Newspaper). These paintingsexhibit part of the urban life. In this vein, Neş’e Erdok uncovers this difference by presenting a view of the city in which people of different statues and classes live together. This study deals with how the theme of poverty in terms of rural and urban regions is treated in Turkish painting through the perspectivesof Neşet Günal and Neş’e Erdok.en_US
dc.description.abstractFakirlik, ekonomik bir tanımlama olmanın ötesinde bireylerin ve toplumların yaşama biçimlerini belirleyen, başa çıkmak için yöntemler geliştirdiği bir gerçekliktir.Sanat eserlerinde hem bir yaşama biçimi hem ekonomik koşul bağlamında ele alınarak insanı ve hallerini anlatan bir gerçekliğe ya da toplumsal eleştiriyapmak için temaya dönüşebilir.Neşet Günal atölyesinden yetişmiş, figüratif resmin önemli sanatçılarından biri olan Neş’e Erdok da “Konfeksiyon İşçisi, Berber Çırağı, Plastik Çiçek Satıcısı, Cikletçi, Saltanat, Ağbi Gazete” gibi resimlerinde fakir insanları resmeder. Bu çalışmada fakirlik temasının Türk resminde köy ve kent bağlamında nasıl ele alındığı Neşet Günal ve Neş’e Erdok’un resimlerinin üstlendiği temsiliyetle ele alınacaktır. Böylece bireysel/toplumsal bir temanın resim sanatının bir parçasına dönüşme biçimi örneklendirilmiş olacaktır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBartın Üniversitesien_US
dc.relation.isversionof10.14686/buefad.503350en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectNeş’e Erdoken_US
dc.subjectNeşet Günalen_US
dc.subjectTurkish paintingen_US
dc.subjectTürk resmien_US
dc.titleLooking at the theme of poverty in contemporary Turkish painting through rural and urban perspectives: samples from Neşet Günal and Neş’e Erdoken_US
dc.title.alternativeÇağdaş Türk resminde fakirlik temasına köy ve kent perspektifinden bir bakış: Neşet Günal ve Neş’e Erdok örneğien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalBartın University Journal of Faculty of Educationen_US
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümüen_US
dc.contributor.authorID121462en_US
dc.identifier.volume8en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage360en_US
dc.identifier.endpage388en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster