Japonya ve İngiltere’de değerler eğitiminin incelemesi
Özet
Her toplumun oluşturduğu değerleri vardır. Bu değerlerin önce ailede sonra da okul ve diğer sosyal ortamlarda çocuklara verilmesi hedeflenir. Tarih boyunca daha çok dini eğitim bağlamında kullanılan ahlak ya da karakter eğitimi, bugün eğitim sistemlerinde doğrudan değerler eğitimi olarak ya da dolaylı yoldan diğer dersler kapsamında yer bulmaktadır. Değerler eğitimi ile çocuklarda adalet, dürüstlük, cesaret gibi özelliklerinin yanı sıra kişilerarası ilişkilerde nezaket, başkalarının görüşlerine saygı, topluma fayda sağlama gibi özellikler geliştirilmektedir. Dijital çağı yaşadığımız ve hayatımızın her alanında teknolojiyle iç içe olduğumuz bu dönemde dürüstlük, nezaket, teşekkür etme, başkalarının görüşlerine saygı duyma gibi ahlaki değerleri öğrencilerin içselleştirmesi sağlıklı bir toplum oluşturmak açısından önemlidir. Bu çalışmada İngiltere ve Japonya’da değerler eğitimi incelenmiştir. Bu eğitim, Japonya’da 16 yaşına kadar okullarda birer saatlik dersler halinde ve öz farkındalık, kişilerarası ilişkiler, toplum ile ilişkiler ve doğa ve evren ile ilişkiler kapsamında verilmektedir. İngiltere’de ise değerler eğitimi ayrı bir ders olarak verilmemekle birlikte öğrencilerin manevi, ahlaki, sosyal ve kültürel gelişiminin temel İngiliz değerlerinin gelişimini sağlaması öngörülmektedir. Her okulun misyonunu belirlerken yetiştireceği öğrencinin karakteriyle ilgili beklentilerin ifade edilmesi gerektiği vurgulanmıştır. Each society has its own values. Development of these values starts within the family and continues with school and other social environments. Used mostly within the scope of religious education throughout the history, moral education or character education today is either given as a separate class or spread within the learning outcomes of other subject areas in the curriculum. Through character education, such virtues as justice, honesty, courage are taught as well as such other virtues in interpersonal relations as courtesy, respect for others faith and beliefs, contribution to society. Internalization of such moral values as honesty, courtesy, thanking, respect for others beliefs are highly important in building a healthy society in this digital age. In this context, this study examines the character education/moral education in the UK and Japan. Moral education is provided as a separate class one hour every week until the end of compulsory education at 16 in Japan. It is provided within four perspectives which are self-awareness, relation to others, relation to society and relation to nature and the universe. In the UK, on the other hand, values education is not given as a separate class but in the existing Education Act it is stated that schools, as part of a broad and balanced curriculum, should promote the spiritual, moral, cultural, mental and physical development of pupils at the school and of society. Jubilee Center, functioning under the University of Birmingham emphasizes that all schools should state their expectations from the students they will educate.