Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin psikolojik şiddete (mobbing) maruz kalma ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Tüm toplumların geleceğine yön veren eğitim gibi bir alanda verimlilik kritik öneme sahiptir. Eğitim alanında en yüksek verimliliğe ulaĢmanın yolu çalıĢanların yüksek motivasyonundan geçmektedir. Bu araĢtırmanın bulgularının motivasyonu olumsuz etkileyen ve yıldırma davranıĢlarını betimleyen unsurları ortaya koyarak bu problemin çözümü yönünde uygulayıcılara rehberlik etmesi beklenmektedir. Bu çalıĢma Kayseri‟de ortaokul ve lisede görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin psikolojik Ģiddet (mobbing)‟e iliĢkin görüĢleri ve motivasyon düzeyleri arasındaki iliĢkinin incelenmesine yönelik bilgiler incelenmiĢtir. ÇalıĢmanın evrenini, Kayseri ilinde görev yapan 312 beden eğitimi ve spor öğretmeni, örneklemini ise 113‟ü erkek, 57‟si kadın olmak üzere toplam 170 gönüllü beden eğitimi ve spor öğretmeni oluĢturmaktadır. Anket formlarının değerlendirilmesi amacıyla SPSS 22 programı kullanılmıĢtır. Veriler tablolara dönüĢtürülerek araĢtırmada değerlendirilmiĢtir. AraĢtırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerine psikolojik Ģiddet ve motivasyon düzeyleri belirleme ölçekleri uygulanmıĢtır. AraĢtırmacıların cinsiyet, yaĢ, medeni durum, meslekte hizmet yılı ve eğitim kademesi demografik özeliklerine iliĢkin bilgiler incelenmiĢtir. Yapılan bu çalıĢma sonucunda Psikolojik Ģiddet ile motivasyon düzeyi belirleme puan ortalamalarına bakıldığında araĢtırma grubunun cinsiyet, yaĢ, medeni durum, meslekteki hizmet yılı ve eğitim kademesi değiĢkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıĢtır. Psikolojik Ģiddete maruz kalmanın eğitim kademesi değiĢkeni açısından incelendiğinde ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuĢtur. AraĢtırmanın psikolojik Ģiddet ve alt boyutları ile motivasyon arasındaki iliĢkinin incelenmesine yönelik yapılan analiz sonuçlarında, mobbing ile motivasyon arasında negatif yönde bir iliĢki olduğu saptanmıĢtır. AraĢtırmanın regresyon analizi sonuçlarına göre psikolojik Ģiddetin alt boyutu olan mesleğine, Ģahsına ve sosyal yaĢama bağımsız değiĢkenleri ile bağımlı değiĢken olan motivasyon düzeyi arasında negatif yönlü yani birbirine ters etki yapan iki farklı olgu olduğu sonucu ortaya çıkmıĢtır. Yapılan literatür çalıĢmalarında eğitim alanında psikolojik Ģiddet ve motivasyon arasındaki iliĢkiye yönelik araĢtırmalar sınırlıdır ve özelliklede beden eğitimi ve spor öğretmenlerine yönelik yapılan araĢtırmaya fazla rastlanılmamıĢtır. Bu yönüyle bu çalıĢmanın sonuçları literatüre fazlasıyla katkı sağlayacaktır. Bu tür çalıĢmaların gerçekleĢtirilmesi durumunda özellikle fiziksel ve psikolojik anlamda çocukların ve gençlerin geliĢiminde büyük katkı sağlayan beden eğitimi ve spor derslerinin olumlu etkileneceği, eğitime olumsuz katkı değil, daha fazla baĢarı için olumlu etki sağlayacağı göz önünde bulundurulmalıdır. Productivity on the field of education which leads the future of the Turkish societies has a critical importance. For this reason, the study identifies the factors that affect the motivation of the employees negatively and reveals the main reasons of decrease in the educational productiyity in the light of science. It is expected that the applicant will guide the solution of this problem by revealing the elements that negatively affect the motivation of the findings of this research and and guide the aplicants about the solution of this problem. In this study, information about the relationship between the opinions and motivation levels of physical education teachers in secondary school and high school in Kayseri regarding mobbing were examined. The population of the study includes, 312 physical education and sports teachers working in Kayseri province and a total of 170 voluntary physical education and sports teachers including 113 male and 57 female. In order to evaluate the questionnaire using SPSS 22 software was used. The data were converted into tablelas and evaluated in the study. Psychological violence scale and motivation level scale were applied to physical education and sports teachers in the study. The researchers' gender, age, marital status, years of service in the profession and demographic characteristics of the education level were examined. As a result of this study, there was no statistically significant difference in terms of variables such as gender, age, marital status, occupational service years and educational level variables of the study group when the average scores of psychological violence and motivation level were examined. A statistically significant difference was found when the educational level of psychological violence was examined in terms of the variables. The results of the analysis for examining the relationship between psychological violence and sub-dimensions of the research and motivation were found to have a negative relationship between mobbing and motivation. According to the results of the regression analysis of the study, it was found out that there are two negative phenomena that have negative effects between psychological violence and independent variable, independent of social life and motivational level. In literature studies, there are limited researches on the relationship between psychological violence and motivation in the field of education and there is not much research done on physical education and sports teachers. In this respect, the results of this study will contribute greatly to the literature. It should be taken into consideration that physical education and sports lessons, which contribute to the development of children and adolescents in physical and psychological sense, will be positively affected if such studies are carried out, education will have a positive effect for more success, not a negative contribution.