Geometrik cisimlerin öğretiminde somut materyal kullanımının öğrencilerin başarısına, tutumlarına ve öz-yeterliğine etkisi
Özet
Somut materyallerin kullanımı, öğrenciyi aktif hale getirmekte, daha zengin öğrenme imkânları sunmakta, matematik öğretimini zevkli hale getirmekte ve öğrencinin motivasyonunu artmasını sağlamaktadır. Geometri öğrenme alanı, matematiğin diğer öğrenme alanlarına göre daha fazla soyut kavram içermektedir. Özellikle de içerikte yer alan geometrik cisimler konusu, öğrencilerin hayal güçlerini kullanmalarını gerektirmektedir. Bu cisimlerin öğretmenler tarafından somut materyal kullanılarak öğretilmesi, öğrencilerin bu kavramları zihinlerinde canlandırmaları açısından önemlidir. Bu bakımdan araştırmanın amacı, geometrik cisimler konusunda somut materyal kullanımının öğrencilerin başarısına, tutumlarına ve öz-yeterliğine etkisini belirlemektir. Matematik öğretiminin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin başarısına, tutumlarına ve öz-yeterliğine etkisini belirlemektir. Bu doğrultuda araştırmanın örneklemini Ankara ilinde bir devlet ortaokulunun 8/D ve 8/E sınıflarında okuyan toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada nicel yaklaşıma dayalı yarı-deneysel desen esas alınmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılarak nicel veri analizi teknikleri kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin ön başarı testinden aldıkları puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilirken; uygulama sonrası deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin son başarı testinden aldıkları puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarında bulunan öğrencilerin ön test geometriye yönelik tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Uygulama sonrası deney ve kontrol gruplarında bulunan öğrencilerin son test geometriye yönelik tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarında bulunan öğrencilerin ön test geometriye yönelik öz-yeterlik puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Uygulama sonrası deney ve kontrol gruplarında bulunan öğrencilerin son test geometriye yönelik öz-yeterlik puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir Ayrıca deney grubundaki öğrencilerin büyük çoğunluğunun somut materyal destekli matematik öğretimine ilişkin olumlu görüşlere sahip oldukları görülmüştür. The use of concrete materials makes the student active, offers richer learning opportunities, makes teaching mathematics enjoyable and increases the motivation of the student. Geometry learning area contains more abstract concepts than other learning areas of mathematics. Especially the subject of geometric objects in the content requires students to use their imagination. It is important that teachers’ using concrete materials while they teach these objects in order to visualize students these concepts in their minds. In this respect, the purpose of the study is to determine the effect of using concrete materials in teaching of geometric objects on students’ achievement, attitudes and self-efficacy. Accordingly, a total of 60 students from 8/D and 8/E classes of a public middle school in Ankara constitute the sample of the study. In this study, quasi-experimental design based on quantitative approach was used. In the analysis of the data, quantitative data analysis techniques were used by using SPSS package program. It was found that while there was no a statistically significant difference between the pre-test achievement scores of the students in the experiment and the control group; after the implementation a statistically significant difference between the post-test achievement scores of the students in the experiment and the control group was found. A statistically significant difference was found between the pre-test attitude towards geometry scores of the students in the experiment and the control group. After the implementation, a statistically significant difference was found between the post-test attitude towards geometry scores of the students in the experiment and the control group. A statistically significant difference was found between the pre-test self-efficacy towards geometry scores of the students in the experiment and the control group. After the implementation, a statistically significant difference was found between the post-test self-efficacy towards geometry scores of the students in the experiment and the control group. In addition, it was observed that the majority of the students in the experiment group had positive opinions about teaching mathematics with the support of concrete materials.