Vertical versus shared e-leadership approach in online project-based learning: a comparison of self-regulated learning skills, motivation and group collaboration processes
Özet
The purpose of this research is to examine the effect of vertical and shared e-leadership approaches on self-regulated learning skills, motivation and group collaboration processes (group cohesion, group atmosphere, and group transactive memory system) in online project-based learning. The study was carried out according to a factorial experimental design (2 × 2) and mixed methods approach was used. The study was conducted on 41 teacher candidates randomly assigned to vertical and shared e-leadership groups. As a data collection tool; Self-Regulated Learning Scale, Motivation Scale, Transactive Memory Scale, Group Atmosphere Scale, Group Cohesion Scale, and a semi-structured interview form were used. Research findings indicate that there is no statistically significant difference between vertical and shared e-leadership groups in terms of self-regulated learning skills, motivation and group collaboration processes. In other words, both leadership approaches were found to be useful in the management of groups in online project-based learning. The qualitative findings of the research reveal that there are some advantages and disadvantages in both approaches. In this context, the shared e-leadership approach is determined to be useful especially in terms of fostering the sense of belonging to the group by sharing the leadership role within the group, ensuring a fair distribution of responsibility and workload among the group members. The vertical e-leadership approach was found to be useful in providing communication, cooperation and coordination among the group members thanks to the group leader, ensuring the planned progress of the group works. Çevrimiçi proje tabanlı öğrenmede dikey ve paylaşılan e-liderlik yaklaşımı: Öz-düzenleyici öğrenme becerileri, motivasyon ve grup işbirliği süreçlerinin karşılaştırılması Bu araştırmanın amacı, çevrimiçi proje tabanlı öğrenmede dikey ve paylaşılan e-liderlik yaklaşımlarının öz-düzenleyici öğrenme becerileri, motivasyon ve grup işbirliği süreçleri (grup uyumu, grup atmosferi ve grup geçişken bellek sistemi) üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma faktöriyel deneysel bir tasarıma (2x2) göre gerçekleştirilmiş ve karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışma, dikey ve paylaşılan e-liderlik gruplarına rastgele atanan 41 öğretmen adayı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak; Öz-düzenleyici Öğrenme Ölçeği, Motivasyon Ölçeği, Geçişken Bellek Ölçeği, Grup Atmosferi Ölçeği, Grup Uyum Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma bulguları öz-düzenleyici öğrenme becerileri, motivasyon ve grup işbirliği süreçleri açısından dikey ve paylaşılan e-liderlik grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermektedir. Diğer bir deyişle, her iki liderlik yaklaşımının da çevrimiçi proje tabanlı öğrenmede grupların yönetiminde yararlı olduğu bulunmuştur. Araştırmanın nitel bulguları her iki yaklaşımda da bazı avantaj ve dezavantajların olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, paylaşılan e-liderlik yaklaşımının, özellikle grup içindeki liderlik rolünü paylaşarak, grup üyeleri arasında sorumluluk ve iş yükünün adil bir şekilde dağıtılmasını sağlayarak, gruba ait olma duygusunun teşvik edilmesi açısından faydalı olduğu belirlenmiştir. Dikey e-liderlik yaklaşımının, grup lideri sayesinde grup üyeleri arasında iletişim, işbirliği ve koordinasyonun sağlanmasında, grup çalışmalarının planlanan ilerlemesinin sağlanmasında yararlı olduğu bulunmuştur.