Ortaokul 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri, vücut kompozisyonu, fiziksel benlik algısı ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri, vücut kompozisyonu, fiziksel benlik algısı ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Ayrıca, bu çalışmada fiziksel benlik algısının alt boyutları ile öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyi, vücut kompozisyonu ve akademik başarısı arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Son olarak, öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri, vücut kompozisyonu, fiziksel benlik algısı ve akademik başarıları arasındaki ilişkiler cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeylerine göre incelenmiştir. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmada 2015-2016 eğitim yılında Bartın İli Cumhuriyet Ortaokulu, Hendekyanı Ortaokulu, Bartın İMKB Ortaokulu, Özel Bartın Amerikan Kültür Koleji ve TOKİ Ortaokulu'nda öğrenim gören toplam 1119 öğrenci örnekleme alınmıştır. Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesinde Fiziksel Aktivite Düzeyi Soru Formu, vücut kompozisyonunun belirlenmesinde Vücut Kitle İndeksi, fiziksel benlik algısının belirlenmesinde Çocuklar ve Gençler İçin Fiziksel Algılama Envanteri ve akademik başarılarının belirlenmesinde genel not ortalaması kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 18.00 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerine ilişkin ortalamaları "ortalama puanın üstünde", vücut kompozisyonu düzeylerine ilişkin ortalamaları "normal", fiziksel benlik algısı düzeylerine ilişkin ortalamaları "ortalama puanın üstünde" ve akademik başarı düzeylerine ilişkin ortalamaları "iyi" olarak bulunmuştur. Genel olarak öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri, vücut kompozisyonu, fiziksel benlik algısı ve akademik başarıları arasındaki ilişkiler incelendiğinde fiziksel aktivite düzeyi ile vücut kompozisyonu arasında negatif yönde önemsenemeyecek kadar düşük bir ilişki, fiziksel aktivite düzeyi ile fiziksel benlik algısı arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki, fiziksel aktivite düzeyi ile akademik başarı arasında pozitif yönde önemsenemeyecek kadar düşük bir ilişki, vücut kompozisyonu ile fiziksel benlik algısı arasında negatif yönde önemsenemeyecek kadar düşük bir ilişki, fiziksel benlik algısı ile akademik başarı arasında pozitif yönde önemsenemeyecek kadar düşük bir ilişki bulunurken, vücut kompozisyonu ile akademik başarı arasında herhangi bir ilişki bulunmamıştır. Fiziksel benlik algısının alt boyutları ile öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyi, vücut kompozisyonu ve akademik başarı arasındaki ilişkiler incelendiğinde fiziksel aktivite düzeyi ile fiziksel benlik algısının tüm alt boyutları arasında çeşitli düzeylerde pozitif yönde ilişkiler; vücut kompozisyonları ile spor yeteneği, fiziksel kondisyon, vücut çekiciliği, genel fiziksel yeterlik ve genel yeterlik alt boyutları arasında negatif yönde ilişkiler bulunurken, kuvvet alt boyutu ile pozitif yönde ilişkinin bulunduğu ve son olarak akademik başarı ile spor yeteneği, fiziksel kondisyon, genel fiziksel yeterlik ve genel yeterlik alt boyutları arasında pozitif yönde ilişkiler bulunurken, vücut çekiciliği ve kuvvet alt boyutları arasında ilişkiler bulunmamıştır. Fiziksel aktivite düzeyi, vücut kompozisyonu, fiziksel benlik algısı ve akademik başarı arasındaki ilişkiler ayrıca cinsiyet (kız/erkek), okul türü (devlet/özel) ve sınıf düzeyi (7/8) değişkenlerine göre incelenmiş olup her üç değişkenin de bu ilişkilerin düzeyleri üzerinde anlamlı etkilerinin olmadığı bulunmuştur. Bu çalışmanın sonuçlarından hareketle okullarda öğrencilere çeşitli öğretim programları yoluyla disiplinler arası iş birliği yapılarak onların fiziksel aktivite düzeylerini arttırmaya böylelikle daha sağlıklı vücut kompozisyonuna sahip olmaları ve yüksek fiziksel benlik alıgısı geliştirmelerine yönelik ve yaşam boyu öğrenme yoluyla ebeveynlere herhangi bir fiziksel aktiviteyle uğraşma, fiziksel olarak uygun olma ve sağlıklı bir vücut kompozisyonuna sahip olma ile ilgili eğitimler verilebilir The purpose of this study was to investigate the relationships between physical activity level, body composition, physical self-perception and academic achievement on middle school of 7th and 8th grade students. Besides, in this study the relationships between sub-dimensions of physical self-perception and students' physical activity levels, body composition and academic achievement were examined. Lastly, the relationships among students' physical activity levels, body composition, physical self-perception and academic achievement in terms of gender, school type and grade level were investigated. Survey method was used in the current study. A total number of 1119 students studying at the Bartın İli Cumhuriyet Middle School, Hendekyanı Middle School, Bartın İMKB Middle School, Private Bartın American Culture College and TOKİ Middle School in central district of Bartın during 2014-2015 academic years made up the sample group of the study. Physical Activity Level Questionnaire Form was used for the determination of the students' physical activity levels, Body Mass Index was used for the determination of the students' body compositions, The Children and Youth Physical Self-Perception Profile was used for the determination of the students' physical self-perceptions and Cumulative Grade Point Avarege was used for the determination of the students' academic achievement. SPSS 18.00 package programme was used in analyzing the collected data. In the present study students' mean physical activity levels was found as "above the average score", mean body composition levels was found as "normal", mean physical self-perception levels was found as "above the average score" and mean academic achievement levels was found as "good". In general, when the relationships among students' physical activity levels, body composition, physical self-perception and academic achievement were investigated there were a weak, negative relationship between physical activity level and body composition; a medium, positive relationship between physical activity level and physical self-perception; a weak, positive relationship between physical activity level and academic achievement; a weak, negative relationship between body composition and physical self-perception; a weak, negative relationship between body composition and physical self-perception; and a weak, positive relationship between physical self-perception and academic achievement whereas there was no relationship between body composition and academic achievement. Besides when the relationships between sub-dimensions of physical self-perception and students' physical activity levels, body composition and academic achievement were examined there were positive relationships between physical activity level and all sub-dimensions of physical self-perception at several levels; there were negative relationships between body composition and sport competence, physical condition, body attractiveness, general physical self-worth and general self-worth sub-dimensions, and positive relationship with strenght sub-dimension; and lastly there were positive relationships between academic achievement and sport competence, physical condition, general physical self-worth and general self-worth sub-dimensions, and no relationships with body attractiveness and strenght sub-dimensions. Lastly, the relationships among students' physical activity levels, body composition, physical self-perception and academic achievement were investigated in terms of gender (female/male), school type (public/private) and grade level (7/8) variables and no significant effects of these variables on the levels of the relationships among students' physical activity levels, body composition, physical self-perception and academic achievement was found. In the light of the findings in this study, it can be suggested that students in schools can be educated in terms of both increasing their levels of physical activity and having healty body composition and high physical self-perception through various cirriculum working inter disciplinary as well as parents can be educated in terms of engaging in physical activity, being physically fit and maintaining a healthy body composition through life long learning.