Fen bilgisi öğretmen adaylarının “elektrik ve manyetizma” konusundaki kavramsal anlamalarının incelenmesi
Özet
Öğrencilerin kalıcı öğrenmelerinin kavramsal anlamanın gerçekleşmesi ile oluştuğu bilinmektedir. İçerisinde çok sayıda soyut kavram barındırması sebebiyle fen konularının kalıcı öğrenilmesi daha zor olabilmektedir. Bu sebeple fen öğretimi sürecinin temel hedefi öğrencilerde söz konusu kavramsal anlamaların doğru şekilde oluşmasını sağlamaktır. Bireylerin bu soyut kavramlara yönelik kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi, fen öğretimi sürecini daha iyi şekillendirebilme konusunda önemli ipuçları sunabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının bir fizik konusu olan ve çok sayıda soyut kavram içeren “Elektrik ve Manyetizma” konusundaki kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışma 2016-2017 öğretim yılı güz döneminde bir devlet üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan toplam 77 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen, açık uçlu sorulardan oluşan “Elektrik ve Manyetizma Kavramsal Anlama Testi” kullanılmıştır. Çalışmada, öğretmen adaylarının “Elektrik ve Manyetizma” kavramlarının bazılarına ilişkin eksikliklerinin bulunduğu, kavramların bazılarını ise diğer kavramlar ile ilişkilendirme noktasında sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca belirlenen eksik öğrenmelerin büyük oranda uygulamaya dayalı süreçlerden kaynaklandığı tespit edilmiştir. Çalışmada bu doğrultuda lisans düzeyinde daha etkili bir fizik eğitim süreci sağlanmasına dair çeşitli öneriler getirilmiştir. It is known that students achieve permanentlearning only when conceptual understanding is achieved.Because of including many abstract concepts, science may be more difficultfor permanent learning.Therefore,the main objective of science teachingis to ensure thatthe conceptual understandings of students are formedcorrectly.Identifying students’ levels of conceptual understandingrelated these abstract concepts may provide significant cluesfor designing a better science teaching. The purpose of this study was toidentify pre-service teachers’ levels of conceptual understanding on "Electricity and Magnetism" which is a Physics topic and includes many abstract concepts. The study was performed with 77 pre-service teachers in total, who study in the Science Education Program of a state university during the fall semester of 2016-2017 academic year. "Electricity and Magnetism Conceptual Understanding Test", which consists of open ended questions developed by the researcher, was used as a data collection tool. It was found out in frame of the study that pre-service teachers had deficienciesrelated to the concepts of "Electricity and Magnetism" and that they experienced problems when relating many of the concepts to other concepts. Moreover, it has been determined that the misconceptions identified are largely due to processes which are based on practice. Accordingly, various suggestions have been made in frame of the study with a view to ensure a more effective physics teaching process at undergraduate level