Kamu çalışanlarında iş tatmini, duygusal emek ve iş stresi: Konya’da bir araştırma
Özet
Çeşitli sebepler ya da olaylar karşısında farklı davranışlar sergileyen memurlar çalıştıkları kurumlarda stres olgusuyla, iş tatminsizliği ile baş etmek zorunda kalabilmektedir. Bu çalışmada memurların iş yaşamında sürekli olarak karşılaştıkları duygusal emek iş tatmini ve iş stresi değişkenleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılmak üzere üç ölçekli anket formu oluşturulmuş ve bu anket formu ile söz konusu değişkenlerin ölçülmesi amaçlanmıştır. Çalışma Konya ilinde istihdam eden memurlar üzerinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler paket programlar aracılığı ile frekans analizi, t- testi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve yol analizleri uygulanmıştır. Araştırmada uygulanan analizler sonucunda duygusal emek davranışının iş stresini negatif yönde etkilediği, yüzeysel davranışın iş stresini pozitif yönde etkilediği, duygusal emek davranışı iş tatminini olumlu olarak etkilediği, yüzeysel davranışın iş tatminini pozitif yönde etkilediği ve Duygusal emeğin dışsal tatmin üzerinde olumlu etkisinin bulunduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra iş stresi duygusal emek, iş tatmini ve bunların alt boyutlarının bazı demografik değişkenlere göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Public employees are emotional creatures due to their nature and they may present different behaviors in the face of various reasons or events. They may have to deal with stress and job dissatisfaction in the organizations that they work. This study was carried out in order to investigate the relationship between the variables of emotional labor job satisfaction and job stress, which the government officers constantly encounter in their professional life. Questionnaire forms with three point scales were prepared to be used in the study; and it was aimed to measure the above-mentioned variables with this questionnaire form. The study was carried out on the border unit personnel, who are employed in Konya province. Frequency analysis, t-test, correlation analysis, regression analysis, and path analysis were applied to the obtained data via program packets. As the result of the analyses that were applied during the study, it was found that emotional labor behavior affects job stress negatively, superficial behavior affects work stress positively, emotional labor behavior affects job satisfaction positively, superficial behavior affects job satisfaction positively and the emotional labor has positive effect on extrinsic satisfaction. Additionally, it has been concluded that work stress varies in accordance with variables such as emotional labor, job satisfaction and certain demographic variables that are their sub dimensions.