Spor yapan ve yapmayan öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarının karşılanmasının incelenmesi (Ağrı ve Konya ili örneği)
Özet
Bu çalışmanın amacı; spor yapan ve yapmayan öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarının karşılanmasının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın yürütülmesinde nicel verilere dayalı genel tarama ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Tabakalı örnekleme alma ve basit tesadüfi örnekleme alma yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini Konya ve Ağrı illerinde öğrenim gören 767 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma grubunu oluşturan toplam 767 katılımcının 395‟i erkek, 372‟si kadından oluşmaktadır. Çalışmada Deci ve Ryan (2000) tarafından geliştirilen, Türkçeye uyarlaması Kesici, Bozgeyikli ve ark. (2003) tarafından yapılan formunda 21 ifade bulunan, üç alt boyuttan oluşmuĢ, 5‟li likert tipi “Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenleri ile ilgili bilgi elde etmek için örneklem grubu “Kişisel Bilgi Formu” doldurmuşlardır. Araştırma genelinde spor yapan öğrencilerin, spor yapmayan öğrencilere oranla temel psikolojik ihtiyaçlarının daha fazla karşılandığı sonucu elde edilmiştir. Konya ve Ağrı illerinde ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin temel psikolojik ihtiyaçlarının karşılanmasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Konya‟daki öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarının orta ve yüksek düzeyde karşılandığı, Ağrı ilinde ise öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarının düşük düzeyde karşılandığı sonucuna ulaşılmıştır. The objective of this study is to analyze the satisfaction of the basic psychological needs of the students who take exercises and don‟t take in accordance with various variances. While conducting the research, the universal screening model and relational screening model which are based on quantitative data were employed. The sampling of the research consists of 767 voluntary students who study in the provinces of Konya and Ağrı. Of the 767 participants who constitute the research group, 395 of them are males while 372 of them are females. In the study, “The Scale of Basic Psychological Needs” developed by Deci and Ryan (2000) and adapted into Turkish by Kesici, Bozgeyikli et al., (2003). It has 21 expressions, three sub-dimensions and five point likert scale. The sampling group filled “the Form of Personal Info” in order to obtain the data related to the variants of the research. In general, it was concluded that the basic psychological needs of the students who take exercises were satisfied more than those who don‟t take exercises. A significant difference was obtained between the students of primary and secondary schools in the provinces of Konya and Ağrı. It was found that the basic psychological needs of the students in Konya were satisfied at the moderate and high levels while the students of Ağrı had lower levels of satisfaction.