Dinlediklerini özetlemede hikaye haritası yönteminin etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin dinlediklerini özetlemede hikâye haritası yönteminin etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılı Bartın ili Merkez ilçesi Akçalı İlkokulu 3. sınıf öğrencilerinden deney grubundan 23, kontrol grubundan 23 olmak üzere toplam 46 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubundaki öğrencilere hikâye haritası yöntemiyle, kontrol grubundaki öğrencilere ise mevcut programa uygun olarak özetleme çalışması yaptırılmıştır. Araştırma 6 hafta devam etmiştir. Bu sürenin 2 haftası ön test ve son test çalışmalarına, 4 haftası ise uygulama çalışmalarına ayrılmıştır. Uygulama çalışmaları haftada 2 oturum halinde yapılmıştır. Her oturum 2 ders saatinden oluşturulmuştur. Haftada 4 saat olmak üzere toplam 16 saat uygulama yapılmıştır. Araştırmada öntestsontest kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Veri elde etmek amacıyla “Özetleme Puanlama Ölçeği” (Özçakmak, 2015) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için ise Shapiro-Wilk, Bağımsız Gruplar t- Testi ve Bağımlı Gruplar t- Testi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda: 1. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin özetleme becerileri ön test sonuçlarından aldıkları puanlarının aritmetik ortalaması (=51,67) olarak belirlenmiştir. 2. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin dinlediklerini özetleme ön test puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. 3. Kontrol grubu öğrencilerinin dinlediklerini özetleme ön test puanlarıyla, son test puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. 4. Deney grubu öğrencilerinin dinlediklerini özetleme ön test puanlarıyla, son test puanları arasında anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. 5. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin dinlediklerini özetleme son test puanları arasında deney gurubu öğrencilerinin lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin dinlediklerini özetlemede hikâye haritası yönteminin olumlu yönde etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of this research is to examine the effect of the story map method of summarizing what the primary school third graders listened to. The study group consists of 46 students, 23 from the experimental group and 23 from the control group, among the third year students of Akçalı Primary School in Bartın province of Bartın province in the academic year of 2016-2017. The students in the experiment group were made up of the story map method and the students in the control group were summarized in accordance with the current program. The study lasted 6 weeks. This training is divided into 2 weeks for pre-test and post-test, 4 weeks for practice. Implementation studies were conducted in 2 sessions per week. Each session was created in 2 class hours. 4 hours a week for a total of 16 hours. In the study, semi-experimental model with pretest-posttest control group was used. “Summarizing Scoring Scale” (Özçakmak, 2015) was used to obtain data. For the analysis of the obtained data, Shapiro-Wilk, Independent Groups t-Test and Dependent Groups tTest were used. The level of significance in the study was accepted as 0.05. As a result of the research: 1. Students of experimental and control groups have been identified as 51,67 the arithmetic average of the scores from pre-test results summarization skills. 2. There was no significant difference between the pre-test scores summarizing the listening of the students in the experimental and control groups. 3. There was no significant difference between the pre-test scores summarized by the students in the control group and the post-test scores. 4. There was a significant difference between the pre-test scores summarized by the students of the experimental group and the post-test scores.5. Summarizing the listening of the students in the experimental and control group was found to be a significant difference in favor of the experimental group among the final test scores. As a result of the research, it is concluded that the story map method that summarizes the listening of the third grade students of elementary school is the positive effect.