Kavram karikatürleri destekli 5E modeli uygulamasının ortaokul öğrencilerinin matematik başarısına, öğrenme kalıcılığına ve tutumlarına etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı kavram karikatürleri destekli 5E modeli uygulamasının ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarına, öğrenmenin kalıcılığına ve matematiğe yönelik tutumlarına olan etkisini incelemektir. Araştırmada ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Bartın il merkezinde MEB tarafından uygulama izni verilen bir ortaokulunun iki 6. sınıf şubesinde öğrenim gören 23’er kişilik toplamda 46 öğrenci oluşturmaktadır. Gruplar seçilirken her iki şubeye de aynı öğretmenin derse girmesine dikkat edilmiştir. Deney ve kontrol grupları kura ile seçilmiştir. 6. Sınıf matematik dersi geometri ve ölçme öğrenme alanı alan ölçme alt öğrenme alanındaki kazanımlar öğretimi planlanan konu olarak belirlenmiştir. Deney grubuna kavram karikatürleri destekli 5E modeline uygun olarak hazırlanan ders içerikleri ve etkinlikleri uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise mevcut öğretim programına göre öğretim yapılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel bulgular elde edilmiştir. Uygulama sonucu elde edilen nicel veriler Excel ve SPSS 22 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmacı tarafından hazırlanan 25 soruluk çoktan seçmeli matematik başarı testi ön test, son test ve kalıcılık testi olmak üzere üç kez uygulanmıştır. Matematiğe yönelik tutum ölçeği ise ön test ve son test olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Deney grubu öğrencilerine öğrenci görüş formu kullanılarak sürece ilişkin görüşleri alınmıştır. Kavram karikatürleri destekli 5E modeline göre derslerin işlendiği deney grubu öğrencilerinin matematik başarıları, mevcut matematik dersi öğretim programı çerçevesinde belirlenen etkinliklere göre ders işlenen kontrol grubundaki öğrencilerin başarılarından .05 anlamlılık düzeyinde daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Kalıcılık testi sonuçlarının ön test puanlarından yüksek, son test puanlarından düşük olduğu belirlenmiştir. Son test ve kalıcılık testi sonuçlarına göre de deney grubu öğrencilerinin kalıcılık puanlarının .05 anlamlılık düzeyinde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kavram karikatürleri destekli 5E modeline göre derslerin işlendiği deney grubu öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumları,kontrol grubundaki öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarına göre .05 anlamlılık düzeyinde daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Deney grubuna uygulanan kavram karikatürleri destekli 5E modeli uygulaması hakkında öğrenci görüşlerini belirlemek için öğrenci görüş formu kullanılmıştır. Nitel verilerin analizi sonucunda deney grubu öğrencilerinin sürece ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu sonucuna ulaşılabilir. Kavram karikatürleri destekli 5E modeli uygulamasının ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarına, öğrenilenlerin kalıcılığına ve matematiğe yönelik tutumlarına olumlu etkisinin olduğu belirlenmiştir. The purpose of the study is examine the effect of the concept cartoons-supported 5E model on the achievement of the mathematics, persistance of learning and attitudes towards mathematics of middle school students. In the research, semi-experimental design with pre test and post test control group was used. The sample of the research consists of 46 students in the total of 23 persons who are educated in two 6th grades of a middle school which is allowed to be implemented by Ministry of Education (MEB) in the province center of Bartın in 2016-2017 academic year. While the groups were being selected, it was noted the same teacher entered the both classes. Experimental and control groups were selected by draw. 6th grade mathematic course was defined as the subject of teaching gained in the field of measurement sub-learning area learning geometry and measurement learning area. Course contents and activities prepared according to 5E model supported by concept cartoons were applied to the experiment group. For the control group, the current teaching program was used. Quantitave and qualitative findings were obtained in the study. The quantitave data obtained after the application was analyzed using Excel and SPSS 22 programs. The 25 – item multiple- choice mathematics achievement test prepared by the researcher was applied three times as pre-test, post-test and perfomance test. Attitude scale for mathematics was applied twice, pre-test and post-test. Opinions were obtained from the experiment group students using the student opinion form. It was found that the students’ mathematics achievement in the experimental group, in which 5E model with concept caricatures was used, was higher at .05 signifiance level than the students’ mathematics achievement in control group, in which current curriculum was used. The retention test results were found to be higher than the pre-test scores and lower than the post-test scores. According to the results of the last test and the retention test, it was concluded that the retention scores of the experiment group were higher at significance level of .05. According to the 5E model supported by concept cartoons, it was found that the attitudes of students in the experimental group to the mathematics were higher at level of .05 significance level than the attitudes of the students in the control group to mathematics. Attitudes of the experimental group was higher at .05 significance level than the attitudes of the control group. A student opinion form was used to determine the experimental group students’ views about the 5E model supported by concept cartoons. It was found at the qualitative findings that experimental group students’ views were positive to process of research. The 5E model supported by concept cartoons was found to have a positive effect on the mathematical achievement, attitudes toward mathematics, and persistance of middle school students.