Beşinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ve öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin “Isı Maddeleri Etkiler” konusuna yönelik bilimsel süreç becerileri düzeylerini ve fen bilimleri dersine yönelik öz-yeterlik inançlarını belirlemek ve öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeyleri ile öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmanın yöntemi, nicel araştırma türlerinden tarama modelinde tasarlanmıştır. Bunun için, çalışmanın örneklem grubunu Bartın İl Merkezinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 84 beşinci sınıf öğrencisi (39 kız ve 45 erkek) oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama araçları olarak 15 maddeden oluşan Bilimsel Süreç Beceri Testi ve 18 maddeden oluşan Öğrenmede Güdüsel Stratejiler Anketi kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Aynı zamanda, beşinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ve öz-yeterlik inançları cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini araştırmak için Mann-Whitney U Testi analizi yapılmıştır. Öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ile fen bilimleri dersine yönelik öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise Spearman korelasyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, beşinci sınıf öğrencilerinin temel süreç becerilerinin yüksek seviyede, deneysel becerilerinin ise düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ile öz-yeterlik inançları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. The aim of study was to determine the fifth grade students’ science process skill levels and their self-efficacy beliefs on the ‘The Effect of Heat on Matter” subject and to investigate the relationship between the fifth grade students’ science process skill levels and their self-efficacy beliefs. The methodology of this study was a survey model one of the quantitative researches. The sample group of the study was consisted of 84 fifth grade students (39 girls and 45 boys) attending a middle school in Bartin province. In this study in order to collect data, 15-itemed science process skill test and 18-itemed motived strategies for learning questionnaire were used. The data were analyzed via SPSS package program. In the study, in order to analyze the effect of gender on the students’ science process skills and their self-efficacy beliefs, Mann-Whitney U Test analysis was used. In addition, Spearman correlation analysis was used to investigate the relationship between the students’ science process skills and self- efficacy beliefs. The data of this study revealed that the students’ basic process skills were at the highest level and the experimental skills were at the lowest level. It was found that there was no statistical significant relationship between students’ scientific process skills and self-efficacy beliefs.