Devlet okulları ve özel okullarda görev yapan öğretmenlerin yaşam boyu öğrenmeye yönelik eğilimlerinin ve görüşlerinin incelenmesi
Özet
Bu çalışma devlet okulları ve özel okullardaki öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme yeterliliklerinin araştırılıp değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır. Bu doğrultuda Bartın ilinde bulunan devlet okulu ve özel okullarda görev yapan (anasınıfı, ilkokul, ortaokul, lise) farklı branş ve yaş gruplarından 210 öğretmen ile çalışılmıştır. Araştırma karma bir çalışmadır. Araştırmada 190 öğretmen ile nicel, 20 öğretmen ile nitel çalışılmıştır. Çalışma yapılacak olan 12 okuldan, bu okullarda görev yapan öğretmenler tesadüfi olarak seçilmiştir ve bu öğretmenlerden gönüllü olanlar ile birebir görüşme yapılmıştır. 190 öğretmene, Fikriye YAMAN' ın geliştirmiş olduğu "Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği" uygulanmış,ölçekten elde edilmiş olan veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir.20 öğretmenden ise; nitel verilerin toplanması amacı ile çalışma öncesinde uzman görüşlerine başvurularak oluşturulmuş olan yarı yapılandırılmış görüşme soruları sorulmuştur. Görüşmelerden elde edilen verilerobjektif ve veri kaybı olmaması için görüşmeler sırasında ses kayıt cihazı ilekaydedilmiştir. Görüşmelerde öğretmenlerin de izinleri alınarak kaydedilen nitel veriler, görüşmeler tamamlandıktan sonra yazıya geçirilmiştir.Araştırma doğrultusunda elde edilen sonuçlar ise şu şekildedir; yaşam boyu öğrenme eğilimlerini öğretmenlerin cinsiyeti, öğrenim düzeyi, meslekikıdemi, alanı, çalıştığı kurum türü, öğretmenlik yaptığı eğitim kademesi etkilemezken, mezun olunan yükseköğrenim kurumu etkilemektedir vekartılımcıların yaşam boyu öğrenme eğilimleri düşüktür. Araştırmanın bir diğer sonucunagöre, hem özel okul hem devlet okulu öğretmenleri kendilerini mesleki olarak yenilemekte oldukları, devlet okulu öğretmenlerin çoğunluğu hizmet içi eğitimlere mecburen gitmekte oldukları, özel okul öğretmenlerinin kendilerini yenilemek ve meslekte yeterli olmasında temel gerekçelerinin iş kaygısı olduğu, özel okul ve devlet okulunda çalışmak arasında görüş farklılığıbulunduğu, hizmet yılı arttıkça mesleki yeterlilik algısının arttığı görülmektedir. This study was conducted to investigate and evaluate the lifelong learning competence of teachers in public and private schools. In this respect, 210 teachers from different branches and age groups working in public and private schools (kindergarten, primary, secondary and high school) in Bartın were studied. In this research, 190 teachers were studied quantitatively and 20 teachers were qualitatively studied. Teachers included in the study were randomly selected from 12 different schools and interviewed volunteers. 190 teachers were given "Lifelong Learning Trends Scale" developed by Fikriye YAMAN and SPSS package program was used to analyze the data obtained from the scale. Twenty teachers were asked semi-structured interview questions which were formed by using expert opinion in collecting qualitative data. Interviews were recorded with voice recorder so that the interviews were objective and scientific. The data obtained were then transcribed. The following conclusions were reached; Teachers 'lifelong learning tendencies are low, teachers' lifelong learning tendencies do not affect gender, education level, seniority, field, type of institution, teaching level, and higher education institution graduated affects. According to the results of the study, both private and public school teachers renew themselves professionally, the majority of public school teachers have to go to in-service trainings, the main reason for private school teachers to renew themselves and to be proficient in the profession is the business anxiety, the difference between working in private and public schools professional competence increases as the service year increases.