Kentsel tasarım yaklaşımıyla Bağcılar ve Sultanbeyli ilçelerinde cadde değerlendirmeleri
Özet
Ülkemizde insanların büyük yerleşim merkezlerine yönelmesi ve oradaki kültüre uyum sağlaması kentleşme kavramını ortaya çıkarmaktadır. Kent ve ulaşım hizmetleri birbirine paralel olarak gelişir ve kentin farklı şekiller almasına sebep olan en önemli etken ulaşımdır. Kentleşme ile oluşan sorunlar ulaşım hizmetlerine de yansımaktadır. Ulaşım planlaması yapılırken uzun vadeli çözümler yerine kısa vadeli çözümler üretilmesi çeşitli sorunlara yol açmıştır. Yanlış toplu taşıma türü ve güzergâh seçimi, trafikte özel araçların artması, raylı taşıma sistemlerinin yeterince gelişmemesi ve çevre dostu ulaşım aracı olan bisiklet kullanımının uygun altyapı sağlanarak sunulmaması gibi sorunlar günümüze kadar devam ederek gelmiştir ve bu sorunlar geçici çözümler ile giderilmeye çalışıldıysa da başarılı olunamamıştır. İstanbul sahip olduğu tarihi, doğal ve kültürel özellikleri ile dünyada önemli büyük kentler arasında yer almaktadır. Bu tez kapsamında İstanbul'un gelişmekte olan önemli ilçeleri arasında yer alan Bağcılar ve Sultanbeyli ilçelerinde birçok farklı özelliğine göre kıyaslanmak üzere seçilen iki caddenin, belediyelerin ilgili birimlerince hazırlanan projeleri üzerinden değerlendirmesi yapılmıştır. Öncelikle konu ile ilgili literatür taraması yapılarak temel kavramlar açıklanmış ve yol organizasyonuna ait bileşenlerin standartları belirlenmiştir. Teze konu olan Bağcılar ilçesi Hoca Ahmet Yesevi Caddesi ve Sultanbeyli ilçesi Bosna Bulvarı için belediyelerin üretmiş oldukları projeler belirlenen standartlara göre yorumlanmıştır. Özellikle erişilebilirlik, standartlara uygunluk, sorunlara yönelik teknik çözümler irdelenmiştir ve değerlendirmeler yapılarak farklı çözüm önerileri ortaya koyulmuştur. In our country, the orientation of people to big settlement centers and adaptation to the culture there reveals the concept of urbanization. City and transportation services develop in parallel and the most important factor that causes the city to take different forms is transportation. The problems caused by urbanization are also reflected in transportation services. In transportation planning, short-term solutions instead of long-term solutions have caused various problems. Problems such as wrong type of public transportation and route selection, increase in private vehicles in traffic, insufficient development of rail transport systems and not providing the use of environmentally friendly means of bicycles by providing suitable infrastructure have continued until today and these problems have been tried to be solved with temporary solutions. Istanbul is one of the major cities in the world with its historical, natural and cultural features. Within the scope of this thesis, the two streets chosen to be compared according to many different features in the districts of Bağcılar and Sultanbeyli, which are among the important developing districts of Istanbul, were evaluated through the projects prepared by the relevant units of the municipalities. Firstly, the literature is searched and the basic concepts are explained and the standards of the components of the road organization are determined. The projects produced by the municipalities for Bağcılar district Hoca Ahmet Yesevi Street and Sultanbeyli district Bosna Boulevard, which are the subject of the thesis, were interpreted according to the determined standards. In particular, accessibility, compliance with standards, technical solutions for problems have been examined and evaluations have been made and different solutions have been put forward.