Ortaöğretim kademesinde öğrenim gören karate sporcularının serbest zaman doyum ve sosyal fiziki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırma, ortaöğretim kademesinde öğrenim gören karate sporcularının serbest zaman doyum ve sosyal fiziki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, mevcut durumu ortaya çıkartmayı amaçlayan betimsel taramaya yönelik bir yöntem kullanılmıştır. Katılımcı olan karate sporcularının serbest zaman doyum ve fiziki kaygı düzeyleri belirlenmiştir. Sporcuların cinsiyet, sınıf, yaş, müsabakalara katılım durumu, spor faaliyetlerine katılma durumu, ulusal veya uluslararası başarısı, spor yaptıkları süre, serbest zaman etkinliklerine katılma sıklıkları, babalarının eğitim durumu, annelerinin eğitim durumu, babalarının çalışma durumu, annelerinin çalışma durumu ve ailelerinin gelir durumu değişkenlerine göre serbest zaman doyum ve sosyal fiziki kaygı düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı çeşitli istatistiksel işlemler ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında ortaöğretim kademesinde öğrenim gören karate sporcuları oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise bu öğrenciler arasından tesadüfi örneklem seçme yöntemiyle belirlenen 260 [n(erkek)=114, n(kadın)=146] öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu", uzun formu Jacob G. Beard ve Mounir G. Ragheb (1980) tarafından geliştirilen, şimdi kullanılan formu olan kısa form, uzun formun yerine 2002 yılında Idyll Arbor, Inc tarafından düzenlenen ve Türkçe'ye uyarlanması Gökçe ve arkadaşları (2008) tarafından yapılmış olan "Serbest Zaman Doyum Ölçeği (Leisure Satisfaction Scale/LSS)", Hart, Leary ve Rejeski (1989) tarafından geliştirilmiş olan orijinal ölçeğin Türk popülasyonu için ilk geçerlik ve güvenirlik çalışması Mülazımoğlu ve Aşçı tarafından yapılan "Sosyal Fizik Kaygı Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde, katılımcıların kişisel özelliklerini betimleyici frekans ve yüzde dağılımları çıkarılmış, ölçeklere verilen cevapların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanarak, serbest zaman doyum ve sosyal fiziki kaygı düzeylerine ilişkin dağılımlar belirlenmiştir. Yapılan One Sample Kolmogorov-Smirnov testi sonucunda verilerin normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir. Bu nedenle non-parametrik analizler kullanılmıştır. Sporcuların cinsiyetleri, müsabakalara katılma durumu, babalarının ve annelerinin çalışma durumuna göre ölçek puanlarının karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi kullanılırken, eğitim gördükleri sınıf düzeyleri, yaş grupları, ulusal veya uluslararası başarısı olması durumu, spor yaptıkları süre, serbest zaman etkinliklerine katılma sıklıkları, babalarının ve annelerinin eğitim durumu, ailelerinin aylık gelir durumuna göre ölçek puanlarının karşılaştırılmasında ise Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Yapılan tüm analizlerde anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcı öğrencilerin cinsiyet, eğitim gördükleri sınıf, yaş, yaptıkları sporda başarıları olması durumu, spor yaptıkları süre, babalarının eğitim durumu, annelerinin eğitim durumu, babalarının çalışma durumu ve ailelerinin gelir durumu değişkeni ile serbest zaman doyum alt boyutları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sporcuların cinsiyetlerine göre olumsuz değerlendirilme kaygısı ve genel sosyal fiziksel kaygı düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı, fiziksel görünüm rahatlığı kaygısı düzeylerinin ise cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaştığı ve kız sporcuların fiziksel görünüm rahatlığı kaygısının erkek sporculardan daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Katılımcı öğrencilerin yaş, yaptıkları sporda başarıları olması durumu, spor yaptıkları sıklık, babalarının eğitim durumu, annelerinin eğitim durumu, babalarının çalışma durumu ve ailelerinin gelir durumu değişkeni ile sosyal fiziki kaygı alt boyutları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. This study was carried out to investigate the relationship between free time satisfaction and social physical anxiety levels of karate athletes in secondary education. In this research, a descriptive method was used to reveal the current situation. The leisure time satisfaction and physical anxiety levels of the participants were determined. Gender, class, age, status of participation in competitions, participation in sports activities, national or international success, duration of sports, frequency of participation in free time activities, educational status of their fathers, educational status of their mothers, working status of their fathers, working status of their mothers and income status of their families The variables of free time satisfaction and social physical anxiety levels were evaluated by various statistical procedures. The population of the study was composed of karate athletes who were educated in secondary education in the 2018-2019 academic year. The sample of the study consisted of 260 [n (male) = 114, n (female) = 146] students selected by random sampling method among these students. The "Personal Information Form en developed by the researcher as data collection tools in the research, the short form, developed by Jacob G. Beard and Mounir G. Ragheb (1980), was used by Idyll Arbor, Inc. in 2002 instead of the long form. Leisure Leisure Satisfaction Scale (LSS) Gök, adapted to Turkish by Gökçe et al. (2008), is the first validity and reliability study of the original scale developed by Hart, Leary and Rejeski (1989) for the Turkish population. In the analysis of the data, frequency and percentage distributions describing the personal characteristics of the participants were extracted, arithmetic means and standard deviations of the responses to the scales were calculated and free time satisfaction and social physical anxiety levels were calculated. distributions were determined. One Sample Kolmogorov-Smirnov test showed that the data did not show normal distribution. Therefore, non-parametric analyzes were used. The Mann Whitney U test was used to compare the scores of the athletes according to their gender, participation in competitions, their fathers and mothers according to their working status. Kruskal Wallis H test was used to compare the scale scores according to educational background and monthly income of their families. In all analyzes, the significance level was determined as p <0.05. According to the results of the research, there is a significant difference between participants' gender, class, age, success in sport, duration of sport, educational status of their fathers, educational status of their mothers, working status of their fathers and income status of their families and free time satisfaction subscales it was found. It was found that the anxiety of negative evaluation of athletes according to their gender and general social physical anxiety levels did not differ statistically, the levels of physical appearance comfort anxiety differed statistically according to gender and the anxiety of physical appearance comfort of female athletes was higher than male athletes. There was no significant difference between the participant students' age, their success in sports, frequency of sport, educational status of their fathers, educational status of their mothers, working status of their fathers and income status of their families and social physical anxiety sub-dimensions.