dc.contributor.author | Karaoglan Yilmaz, Fatma Gizem | |
dc.contributor.author | Yılmaz, Ramazan | |
dc.date.accessioned | 2020-07-23T12:09:25Z | |
dc.date.available | 2020-07-23T12:09:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Karaoğlan Yılmaz, F. G., & Yılmaz, R. (2020). Learning analytics as a metacognitive tool to
influence learner transactional distance and motivation in online learning environments.
Innovations in Education and Teaching International, Doi: https://doi.org/10.1080/14703297.2020.1794928 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11772/6481 | |
dc.description.abstract | In this research, the effect of the use of learning analytics (LA) based feedback as a metacognitive tool on the learners’ transactional distance and motivation was examined. The research was carried out according to experimental design and was carried out on 81 university students. The students were randomly assigned to the experimental and control groups. While the students in the experimental group were provided feedback on the weekly LA results, no feedback was provided to the students in the control group about the LA results. Research data were obtained through transactional distance scale and motivated strategies for learning questionnaire. The results of the study showed that providing metacognitive feedback support to learners about LA results has an effect on decreasing transactional distance and increasing motivation. In line with the results of the research, various suggestions were given for researchers, teachers and instructional designers. | tr_TR |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, öğrenme analitiği (LA) temelli geri bildirimin üstbilişsel bir araç olarak kullanılmasının öğrencilerin etkileşimsel uzaklık ve motivasyonu üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırma deneysel tasarıma göre yapılmış ve 81 üniversite öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler rastgele deney ve kontrol gruplarına atandı. Deney grubundaki öğrencilere haftalık LA sonuçları hakkında geri bildirim verilirken, kontrol grubundaki öğrencilere LA sonuçları hakkında geri bildirim verilmemiştir. Araştırma verileri etkileşimsel uzaklık ölçeği ve motivasyon ölçeği ile elde edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, LA sonuçları hakkında öğrencilere üstbilişsel geri bildirim desteği sağlamanın etkileşimsel uzaklık algısını azaltma ve motivasyonu artırmada etkili olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda araştırmacılar, öğretmenler ve öğretim tasarımcılarına çeşitli önerilerde bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.language.iso | eng | tr_TR |
dc.publisher | Taylor & Francis Online | tr_TR |
dc.relation.isversionof | 10.1080/14703297.2020.1794928 | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Öğrenme analitikleri | tr_TR |
dc.subject | Learning analytics | tr_TR |
dc.subject | Metabilişsel destek | tr_TR |
dc.subject | Etkileşimsel uzaklık | tr_TR |
dc.subject | Çevrimiçi öğrenme ortamları | tr_TR |
dc.subject | Akıllı öğrenme ortamları | tr_TR |
dc.subject | Metacognitive support | tr_TR |
dc.subject | Transactional distance | tr_TR |
dc.subject | Online learning environments | tr_TR |
dc.subject | Smart learning environments | tr_TR |
dc.title | Learning analytics as a metacognitive tool to influence learner transactional distance and motivation in online learning environments | tr_TR |
dc.title.alternative | Çevrimiçi öğrenme ortamlarında öğrencilerin etkileşimsel uzaklık algılarını ve motivasyonunu etkilemek için metabilişsel bir araç olarak öğrenme analitikleri | tr_TR |
dc.type | article | tr_TR |
dc.relation.journal | Innovations in Education and Teaching International | tr_TR |
dc.contributor.department | Bartın Üniversitesi, Fen Fakültesi, Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 0000-0003-4963-8083 | tr_TR |