Çalışanların iş değerlerinin yenilikçi iş davranışına ve iş performansına etkisi
Özet
Yenilikçi iş davranışı ve iş performansı konuları örgütler için önemi her geçen gün artan konulardır. Çalışanların yenilikçi iş davranışları ve performans göstermesi, üstleri tarafından daha çok önemsenmeleri ve görevlerinde yükselmeleri için gerekli bir durumdur. Örgütler için ise artan rekabet ortamında diğer örgütlerden farklarını ortaya koymalarını sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, çalışanların iş değerlerinin yenilikçi iş davranışına ve iş performansı üzerindeki etkisini incelemektir. Bu amaçla kolayda örnekleme yöntemi ile Bartın ilin de kamu kurumlarında ve özel sektörde çalışan 538 kişiden anket yöntemi ile veriler elde edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre iş değerleri alt boyutu olan faydasal ve sosyal boyutların yenilikçi iş davranışı arasında anlamlı ilişki olduğu, fırsatsal, araçsal ve duygusal boyutların ise yenilikçi iş davranışı arasında bir ilişki bulunamamıştır. İş değerleri alt boyutlarıyla iş performansı arasında olan ilişkide ise faydasal ve sosyal boyutların iş performansı ile arasında anlamlı bir ilişki bulunurken, fırsatsal, araçsal ve duygusal değerlerle iş performansı arasında bir ilişki bulunamamıştır. Yenilikçi iş davranışının iş performansı arasındaki ilişkiye bakıldığında ise yenilikçi iş davranışının alt boyutu olan fikir oluşturma ve gerçekleştirme boyutlarının iş performansı ile arasında anlamlı bir ilişki bulunurken sorunu tespit etme ve uygulama boyutlarının iş performansı ile arasında ilişki bulunamamıştır. Innovative work behavior and job performance issues are increasingly important for organizations. Innovative work behavior and performance of employees is a necessary condition for them to be considered more important by their superiors and to be promoted in their duties. For organizations, it enables them to show their differences from other organizations in an increasingly competitive environment. The aim of this study is to examine the effect of employees' work values on innovative work behavior and work performance. For this purpose, data were obtained by survey method from 538 people working in the public and private sectors in Bartın province with convenience sampling method. According to the results of the analysis, there was a significant relationship between the utilitarian and social dimensions, which are the sub-dimensions of work values, and innovative work behavior, and there was no relationship between the opportunistic instrumental and emotional dimensions of the innovative work behavior. In the relationship between work values sub-dimensions and job performance, while there was a significant relationship between utilitarian and social dimensions and job performance, no relationship was found between opportunistic, instrumental and emotional values and job performance. When we look at the relationship between innovative work behavior and work performance, there is a significant relationship between the idea generation and realization dimensions, which are the sub-dimensions of innovative work behavior, and work performance, but there is no relationship between the job performance of identifying the problem and application dimensions.