Kamu sektöründe çalışan kadınların yaşam boyu öğrenmeleri ile öz güvenleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi
Özet
Kişinin yaşam boyu öğrenen olmasında öz güven kavramının önemini vurgulayan ve yaşam boyu öğrenme bağlamında öz güvenin yerini açıklamaya çalışan bu araştırmanın amacı, kamu sektöründe çalışan kadınların öz güven düzeyleri ile yaşam boyu öğrenme düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak, çalışan kadınların yaşam boyu öğrenme düzeyleri ve öz güvenlerini çeşitli değişkenler (yaş, meslekleri, medeni halleri, öğrenim durumları, hizmet yılları) açısından incelemektir. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeliyle yapılmıştır. Nicel yönteme uygun olarak seçilen veri toplama araçları araştırmacının geliştirdiği kişisel bilgi formu, Yurtçiçek Ergüntop (2019)'un geliştirdiği Kadınların Öz Güven Ölçeği ile Koç (2017)'un geliştirdiği Çalışanların Yaşam Boyu Öğrenme Ölçeği Türkçe Formudur. Araştırmanın evrenini Batı Karadeniz Bölgesinde yer alan bir ilin merkezinde kamu sektöründe çalışan 10138 kadın oluşturmuştur. Ölçekler uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 396 kadın çalışana uygulanmıştır. Veriler gerek yüz yüze gerekse de on-line olarak çalışan kadınlardan toplanmıştır. Araştırmanın bulguları SPSS 25 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler (aritmetik ortalama, standart sapma), nonparametrik testlerden Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çalışan kadınların öz güven düzeylerinin ve yaşam boyu öğrenme düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Kadınların öz güven düzeyleri ile yaş, medeni durum, öğrenim durumu, meslek grubu, hizmet yılı değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamazken; öz güvenle ilişkisi bulunan tek değişkenin gelir düzeyi olduğu görülmüştür. Kadınların yaşam boyu öğrenme düzeyi ile yaş, öğrenim durumu, meslek grubu, hizmet yılı ve gelir düzeyi değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş; medeni durum değişkeni ile anlamlı bir ilişki olmadığı ortaya çıkmıştır. Çalışan kadınların yaşam boyu öğrenme düzeyleri ile öz güvenleri arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki vardır. Ayrıca çalışan kadınların öz güven durumlarının çalışma hayatında onlara kolaylık sağladığı ve yaşam boyu öğrenme yeterlilikleri bağlamında olumlu etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this research, which emphasizes the importance of the concept of self-confidence in one's being a lifelong learner and tries to explain the place of self-confidence in the context of lifelong learning, is to reveal the relationship between the self-confidence levels of women working in the public sector and their lifelong learning levels, and to determine the lifelong learning levels and self-confidence of working women. to examine in terms of various variables (age, occupation, marital status, educational status, years of service). The research was conducted with the relational survey model, one of the general survey models. The data collection tools selected in accordance with the quantitative method are the personal information form developed by the researcher, the Women's Self-Confidence Scale developed by Yurtçiçek Ergüntop(2019) and the Employee Lifelong Learning Scale Turkish Form developed by Koç(2017). The population of the research consisted of 10138 women working in the public sector in the center of a province located in the Western Black Sea Region. The scales were applied to 396 female employees selected by convenient sampling method. Data were collected from women working both face-to-face and online. The findings of the research were analyzed with the SPSS 25 program. Descriptive statistics (arithmetic mean, standard deviation), nonparametric Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were used to analyze the data. As a result of the research, it was determined that the self-confidence levels and lifelong learning levels of working women were high. While no significant difference was found between the self-confidence levels of women and the variables of age, marital status, educational status, occupational group, and years of service; It was seen that the only variable associated with self-confidence was income level. A significant relationship was found between the lifelong learning level of women and the variables of age, education level, occupational group, years of service and income level; It was found that there was no significant relationship with the marital status variable. There is a moderately positive relationship between the lifelong learning levels of working women and their self-confidence. In addition, it is thought that the self-confidence of working women facilitates them in working life and has positive effects in terms of lifelong learning competencies.