Öğretmenlerin eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inançlarının yaşam boyu öğrenme bağlamında incelenmesi
Özet
Yaşam boyu öğrenme, eğitim sistemlerinde yaşanan değişimlerle birlikte öğretmenlerin bu değişimlere uyum sağlayabilmeleri, mesleki gelişimlerini devam ettirebilmeleri noktasında önemli bir yeterlik olarak karşımıza çıkmaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitime entegrasyonuyla birlikte mobil öğrenme araç ve uygulamaları, sosyal ağlar, sanal uygulama toplulukları gibi araç ve ortamlar öğretmenlerin yaşam boyu öğrenmelerini devam ettirmede kullanılmaya başlanmıştır. Özellikle informal yapıdaki sanal uygulama toplulukları bu amaçla ortaya çıkmış yapılar olarak değerlendirilebilir. İnternet temelli bu araç ve ortamlardan etkin şekilde yararlanabilme noktasında ise öğretmenlerin eğitsel amaçlı internet kullanım öz-yeterlik inançlarının önemli bir faktör olduğu düşünülmektedir. Buradan hareketle bu araştırmada öğretmenlerin eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inançları yaşam boyu öğrenme bağlamında incelenmiştir. Araştırma Bartın il merkezindeki okullarda görevli ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 176 öğretmen üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu ve eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inancı ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulguları genel olarak değerlendirildiğinde öğretmenlerin internet kullanım öz-yeterlik inançlarının orta düzeyde olduğu söylenebilir. Öğretmenlerin eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inançları yaş değişkeni açısından karşılaştırıldığında anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Bu anlamlı farklılığın 35 yaş ve altındaki öğretmenlerle 50 yaş ve üzerindeki öğretmenler arasında olduğu görülmüştür. Bir diğer ifade ile bu farkın dijital yerli olarak kabul edilen öğretmenlerle, dijital göçmen olarak kabul edilen öğretmenlerin üst yaş sınırı arasında olduğu görülmektedir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inançlarının geliştirilebilmesi ve internet temelli yaşam boyu öğrenme uygulamalarına katılımlarının desteklenebilmesi adına neler yapılabileceği tartışılmıştır. Lifelong learning is encountered as an important efficacy for teachers to comply with changes in educational systems and sustain their professional development. Together with the integration of information and communication technologies into education; instruments and environments like mobile learning tools and applications, social networks and virtual application communities have begun to be used in sustaining teachers' lifelong learning. Especially informal virtual application communities could be evaluated as structures that have emerged for this purpose. It is thought that internet usage self-efficacy beliefs of teachers intended for education pose an important factor for efficiently using these internet-based instruments and environments. From this point of view, this study investigated the educational internet usage self-efficacy beliefs of teachers within the context of lifelong learning. The study was conducted with 176 teachers who worked at schools in the city center of Bartın and volunteered to participate in the study. The study data were collected by using a questionnaire form and the scale of educational internet use self-efficacy beliefs. Evaluating the study findings in general; it may be suggested that teachers have moderate internet usage self-efficacy beliefs. Comparing the educational internet usage self-efficacy beliefs of teachers in terms of the variable of age; it was observed that there were significant differences. These significant differences were determined between the teachers who were aged 35 and younger and the