Büro yönetimi ve yönetici asistanlığı programının eğitim sürecindeki paradoksu ve kariyer açısından etkisi
Abstract
Modern toplumsal yapılar, örgütler üzerine inşa edilerek yeni yönetim teknikleriyle
revize edilmektedir. Örgütlerin sürdürülebilirliği, serbest piyasada etkin ve verimli
çıktıların elde edilmesine veya etkin performans yönetimiyle nitelikli insan
kaynağına bağımlıdır. Meslek yüksekokullarındaki Büro Yönetimi ve Yönetici
Asistanlığı (BYYA) programı; günümüzdeki örgütlerin ve yöneticilerin, örgütsel
strateji ve hedeflerin gerçekleştirilmesinde önemli bir eğitim kurumu olduğu gibi
örgütsel koordinasyonun sağlanmasında ve ergonomik çalışma ortamının varlığı
ile büro personellerin iş tatmini ve motivasyonları yüksek, nitelikli insan
kaynaklarının taleplerine yanıt vermeyi amaçlar. Son dönemlerde üniversitelerin
meslek yüksekokulu programlarında, BYYA programı kontenjanları belirli artışlara
yönelirken, yeni program olarak kurulmaları da söz konusudur. Buna karşılık, bu
programdan kayıt sildiren öğrencilerde oldukça yüksektir. Çalışmanın amacı, bu
programdaki eğitim-öğretim faaliyetlerinde öğrencilerin karşılaştıkları eğitsel ve
çevresel belirleyicileri sınıflandırarak, bu belirleyicilerin kariyer hedeflerini nasıl
şekillendirdiğini tespit etmektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemine dayanarak,
amaçlı örnekleme yöntemlerinden, ölçüte dayalı örnekleme yöntemini içerir.
Çalışmanın evreni, Bartın Üniversitesi Ulus Meslek Yüksekokulu BYYA programı
öğrencileridir. Çalışma grubundaki katılımcılar, eğitim-öğretim planındaki sürecin
sonunda sınıflandırılan BYYA programı ikinci sınıf öğrencileridir. Çalışmada, veri
toplama aracı “görüşme” tekniği olup, verilerin kaydedilmesinde “not alma
yöntemine” başvurulmuştur. Verilerin rapor haline getirilmesinde ise “betimsel
analiz yaklaşımına” yer verilmiştir