Türkiye’deki Suriyeli mültecilerin eğitimi: uygulamadan yansıyanlar
Özet
Günümüz dünyasının en önemli sorunlarından biri savaşlar ve savaşların kaçınılmaz sonuçları arasında
yer alan mültecilik sorunudur. Türkiye, sahip olduğu coğrafi konumdan ötürü dünyada en çok mülteci
nüfusu barındıran ülkelerden biridir. Bu mültecilerin büyük bir çoğunluğunu ise sayıları yaklaşık üç buçuk
milyonu bulan Suriyeli mülteciler oluşturmaktadır. Mültecilerin barınma ve beslenme gibi temel
ihtiyaçlarının yanı sıra eğitim ihtiyaçları da Türkiye tarafından büyük bir özveri ile yerine getirilmeye
çalışılmaktadır. Bu çalışmada Türkiye'de bulunan Suriyeli mülteci çocuklara eğitim veren Türk
öğretmenlerin görüşlerinin alınması ve mülteci çocukların eğitimine yönelik çeşitli öneriler getirilmesi
amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemine göre tasarlanan bu çalışmada veriler, yarı-yapılandırılmış
görüşmelerle toplanmış, veri toplama aracı olarak ise araştırmacılar tarafından geliştirilen ve on beş
sorudan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler ise içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Çalışmada, mülteci çocuklara eğitim veren öğretmenlerin daha önce mültecilik ile ilgili bir
bilgiye sahip olmadıkları, lisans eğitimleri süresince mülteci eğitimine yönelik uzun ve nitelikli bir eğitim
sürecinden geçmeyip sadece mezun olduktan hemen sonra iki haftalık bir eğitimle mülteci çocuklara
eğitim verdikleri, eğitim ortamında Suriye uyruklu diğer öğretmenler ile kurulan iletişimde cinsiyetin
önemli bir engel teşkil ettiği, kültürel farklılıkların ve eğitim sistemi farklılıklarının mülteci çocukların
eğitiminde diğer önemli engeller arasında olduğu, öğrencilerin pek çoğunda akran zorbalığı gibi şiddete
dayalı davranış bozukluklarının ve psikolojik sorunların görüldüğü, özellikle de çatışma ortamına tanıklık
etmiş öğrencilerin duygusal ihtiyaçlarının giderilmesinin gerektiği gibi bulgulara ulaşılmıştır.