dc.contributor.author | Işık, Sefer Yetkin | |
dc.date.accessioned | 2019-06-19T06:30:20Z | |
dc.date.available | 2019-06-19T06:30:20Z | |
dc.date.issued | 2018-06-01 | |
dc.identifier.issn | 1300-7491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11772/1417 | |
dc.description.abstract | Bu makalede kökleri binyıllar öncesine dayanan ve her çağda yeniden üretilerek günümüzde
de varlığını sürdüren kadın düşmanlığının belirsizlik korkusuyla ilişkisi ele alınmıştır. Kültür
ve uygarlık tarihi, insanın kendisine sınırlar ve kurallar koyarak, belirsizlikleri denetim altına
alışının tarihidir. İktidarın giderek daha soyut ve kurumsal hale geldiği ilk devletlerden itibaren
erkek ve iktidar özdeş hale gelir. İktidarın meşrulaştırma araçları olarak dolaşıma sokulan mit
ve ritüellerde toplum düzeni ve iktidar erkeklikle ilişkilendirilirken; kadının toplum düzenini
tehdit eden, potansiyel tehlike olarak kodlandığı görülür. Dini ve mitik söylem yoluyla kadının
düzen bozucu, tekinsiz olarak sunulması, kadın düşmanlığının yalnızca cinsiyetçi, ahlakçı bir
tepki olmadığını gösterir. Günümüzde yaşadığımız biçimiyle kadın düşmanlığı, ilksel belirsizlik
korkusu ile tarihsel, imgesel, mantıksal bağlara sahip binlerce yıllık eril tahakkümün siyasalpsikolojik bakiyesidir. Bunlar bütün mitler ve masallardaki alegorik ve/veya simgesel öğeler
yoluyla gösterilebilir: Su, akışkanlığı nedeniyle belirsizliğin başlıca metaforu olarak sık sık
kadınla ilişkilendirilirken, yılan, söz ve başka birçok simge de tehlikeyi, belirsizlikten duyulan
korkuyu simgeleyen ve kadının eğretilemesi olarak karşımızca çıkan sözcüklerdir. | en_US |
dc.description.abstract | In this article, the relation between fear of the uncertainty and misogyny, the roots of which are rooted over thousands of years and continue to exist today as in every age, are discussed. The history of culture and civilization is the history of humankind controlling uncertainties by setting down boundaries and rules for themselves. Since the oldest states, where potency became abstract and institutional, potency and man have become identical. It is seen in myths and rituals, which are circulated as the instruments of legitimization of power, man is related with potency and social order whereas woman is encoded as a threat to the order, thus a potential danger. The representation of woman as disorderly and eerie in mythical and religious speeches reveals that misogyny has deeper roots, rather than being just a sexist and a moralistic reaction. Misogyny that we face today is the socio-psychological remnant of the primordial fear of uncertainty and the patriarchal domination that has lasted for thousands of years with its historical, imaginary and logical ties. These relationships can be shown via metaphoric, allegoric or symbolic items in the myths, fairy tales, practices of name giving. Water is often associated with women as the main metaphor of uncertainty due to its fluidity. Snakes, saying and some other symbols, which are occasionally encountered as metaphors for the woman, are the words that symbolize the danger, the fear of uncertainty. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Antropoloji | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.22559/folkloredebiyat.2018.78 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Ataerkil düzen | en_US |
dc.subject | Belirsizlik korkusu | en_US |
dc.subject | Mizojini | en_US |
dc.subject | Kadın | en_US |
dc.subject | Cinsiyet ayrımı | en_US |
dc.subject | Kadın düşmanlığı | en_US |
dc.subject | Gender discrimination | en_US |
dc.subject | Misogyny | en_US |
dc.title | Yılan, su, söz: kadın düşmanlığı ile belirsizlik korkusu arasındaki ilişkiye dair bir yorum denemesi | en_US |
dc.title.alternative | Snake, water, saying an assay of commentary on the relationship between misogyny and the fear of the unceartainty | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Antropoloji | en_US |
dc.contributor.department | Bartın Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Antropoloji Bölümü | en_US |
dc.identifier.volume | 24 | en_US |
dc.identifier.issue | 93 | en_US |
dc.identifier.startpage | 177 | en_US |
dc.identifier.endpage | 196 | en_US |